Pygmalion és Galatea(Pygmalion and Galatea)Jean Leon Gerome |
€ 130.25
Enthält 27% MwSt.
|
1890 · Öl auf Leinwand
· Kép azonosítója: 606732
Érzéki, realista és részlethű: Jean Leon Gerome festményei az ábrázolás közvetlenségéből élnek, amely megérinti és meglepi a nézőt. Abban az időben, amikor az impresszionizmus már megvetette a lábát a festészetben, Gerome művei kívülállók, a historizáló képzőművészet relikviái - és mégsem egyszerűen visszamaradottak vagy akár nosztalgikusak.
Gerome gyakran a női alakra összpontosít. Itt, leplezetlen, fényes és sima testiségében a portré középpontjában áll. Éppen a világosság és a sötétség erős kontrasztjai emelik ki Galatea alakját. Derék alatt még mindig félig megkövülten, tehát még mindig statikusan szilárdan áll a talapzatán, derékból hajol a művész Pygmalion felé. A műterem egyébként félhomályos fényében az utóbbi gyakorlatilag egybeolvad vele, egy szerelme felé forduló, de tartásában bizonytalan mozdulattal. A személyek és tárgyak rendkívül naturalista módon vannak kidolgozva, de jelentésük fiktív. Az antik ábrázolás Ovidius Metamorphoses című művének egyik történetére vezethető vissza, amelyben a művész Pygmalion beleszeret egy általa készített női szoborba, és Vénusz istennő közvetítésével életre kelti azt. Egy nyilazó Ámor a főszereplők szerelmi kapcsolatára, egy ősi pajzs pedig a csatára utal. A tágra nyitott szájú maszkok a Medúza-festményekre emlékeztetnek; negatív módon dramatizálják és kommentálják a jelenetet. Minden attribútum az ősi mitológia bizonyítékai, amelyeket ezúton idézünk, és amelyek a párt ebbe az összefüggésbe helyezik. Az antikvitás 19. századi recepciója a historizáló eszmék kifejeződése, de a század végére a képzőművészetben már aligha volt aktuális. Gerome kétféleképpen kelti életre festményén keresztül: az irodalmi modell illusztrálásával, valamint Ámor, a pajzs és a maszkok vizuális kiegészítésével. A festő itt két jellegzetes képtémáját ötvözte, az ókori motívumok bevonása mellett a művész ábrázolásának témáját is. |
![]() ![]() ![]() ![]() |