Jean Bourdichon életének adatait olvasva az ember rövid időre megdöbben: A születési dátum 1457 - vagy 1459. Ugyanez vonatkozik a születési helyre is, Tours városa vagy Bourbonnais tartomány van megadva. Ez egyértelművé teszi, hogy a francia festő egy olyan korból származik, amikor még nem léteztek teljes körű anyakönyvi nyilvántartással rendelkező közigazgatási struktúrák. A változások és nagy felfedezések izgalmas korszaka volt ez, amely a középkor végét jelezte. Néhány évvel azelőtt, hogy Jean Bourdichon napvilágot látott volna, Gutenberg feltalálta a nyomtatást. És amikor Jean hároméves volt, a merész navigátor, Kolumbusz Kristóf felfedezte Amerikát. Mint mondtam, izgalmas időszak volt. Ha akkoriban létezett volna az internet, az embereket lenyűgözte volna a legfrissebb hírekre való kattintás.
Jean Bourdichon művészi tehetsége már fiatal korától kezdve feltűnő lehetett, mivel a Jean Fouquet-nél kapott oktatást. Ez a festő és tanár korának egyik legjelentősebb illuminátora és táblaképfestője volt, aki sok inspirációt talált az olasz művészekben. Fouquet hatása meghatározó lett Jean Bourdichon munkásságára. Később tanárként adta tovább tudását. Még a tours-i iskola vezetője is ő lett. Festményein a késő középkor és a modernizmus kezdete közötti feszültség válik világossá. A középkori képek ugyanis az embereket fametszetszerűen, érzelmek nélkül ábrázolják. Jean ezzel szemben már elkezdte ábrázolni az egyes embert a társadalmi környezetében. Így például a szegénységet vagy a kétkezi munkát tette témává.
Jean Bourdichon a festészetben technikai virtuózzá fejlődött. Azonban nem arról volt szó, hogy ő maga is csak úgy áradt volna a saját kreatív ötleteiből. De úgy tűnik, egészen a francia királyi udvarba is eljutott a hír, hogy a fiatal Bourdichon zseniális festőművész. A 15. század végétől a 16. század elejéig Bourdichon udvari festő volt. Három francia uralkodó szolgálatában állt: XI. Lajos, VIII. Károly és XII. Lajos király, aki miniatűrfestőként és kézirat-világosítóként tevékenykedett. Ezért kisebb portrékat festett és könyveket illusztrált. A nyomtatást már feltalálták, de még korántsem terjedt el, és a kéziratok még mindig egyedülálló kincsnek számítottak.
Jean Bourdichon Bretagne-i Anna Órakönyvének (imakönyv) illusztrálásával vált híressé. Ez az Anne lenyűgöző személyiség volt. Nemcsak Bretagne hercegnője volt, hanem három különböző férjének köszönhetően egy ideig Franciaország, Szicília és Jeruzsálem királynője is. Anne művelt, erős akaratú nő volt, aki az imádságban talált erőt. Ezért nagy jelentőséget tulajdonított személyes imakönyvének, amelyet Jean Bourdichon udvari művész gazdagon illusztrált. Az Órakönyv nemcsak Anna személyes kísérője volt, hanem a fia nevelését is szolgálta. A mai napig lenyűgöző, hogy Bourdichon milyen részletgazdagsággal ábrázolt bibliai motívumokat és felemelő jeleneteket ebben az Órakönyvben.
Jean Bourdichon életének adatait olvasva az ember rövid időre megdöbben: A születési dátum 1457 - vagy 1459. Ugyanez vonatkozik a születési helyre is, Tours városa vagy Bourbonnais tartomány van megadva. Ez egyértelművé teszi, hogy a francia festő egy olyan korból származik, amikor még nem léteztek teljes körű anyakönyvi nyilvántartással rendelkező közigazgatási struktúrák. A változások és nagy felfedezések izgalmas korszaka volt ez, amely a középkor végét jelezte. Néhány évvel azelőtt, hogy Jean Bourdichon napvilágot látott volna, Gutenberg feltalálta a nyomtatást. És amikor Jean hároméves volt, a merész navigátor, Kolumbusz Kristóf felfedezte Amerikát. Mint mondtam, izgalmas időszak volt. Ha akkoriban létezett volna az internet, az embereket lenyűgözte volna a legfrissebb hírekre való kattintás.
Jean Bourdichon művészi tehetsége már fiatal korától kezdve feltűnő lehetett, mivel a Jean Fouquet-nél kapott oktatást. Ez a festő és tanár korának egyik legjelentősebb illuminátora és táblaképfestője volt, aki sok inspirációt talált az olasz művészekben. Fouquet hatása meghatározó lett Jean Bourdichon munkásságára. Később tanárként adta tovább tudását. Még a tours-i iskola vezetője is ő lett. Festményein a késő középkor és a modernizmus kezdete közötti feszültség válik világossá. A középkori képek ugyanis az embereket fametszetszerűen, érzelmek nélkül ábrázolják. Jean ezzel szemben már elkezdte ábrázolni az egyes embert a társadalmi környezetében. Így például a szegénységet vagy a kétkezi munkát tette témává.
Jean Bourdichon a festészetben technikai virtuózzá fejlődött. Azonban nem arról volt szó, hogy ő maga is csak úgy áradt volna a saját kreatív ötleteiből. De úgy tűnik, egészen a francia királyi udvarba is eljutott a hír, hogy a fiatal Bourdichon zseniális festőművész. A 15. század végétől a 16. század elejéig Bourdichon udvari festő volt. Három francia uralkodó szolgálatában állt: XI. Lajos, VIII. Károly és XII. Lajos király, aki miniatűrfestőként és kézirat-világosítóként tevékenykedett. Ezért kisebb portrékat festett és könyveket illusztrált. A nyomtatást már feltalálták, de még korántsem terjedt el, és a kéziratok még mindig egyedülálló kincsnek számítottak.
Jean Bourdichon Bretagne-i Anna Órakönyvének (imakönyv) illusztrálásával vált híressé. Ez az Anne lenyűgöző személyiség volt. Nemcsak Bretagne hercegnője volt, hanem három különböző férjének köszönhetően egy ideig Franciaország, Szicília és Jeruzsálem királynője is. Anne művelt, erős akaratú nő volt, aki az imádságban talált erőt. Ezért nagy jelentőséget tulajdonított személyes imakönyvének, amelyet Jean Bourdichon udvari művész gazdagon illusztrált. Az Órakönyv nemcsak Anna személyes kísérője volt, hanem a fia nevelését is szolgálta. A mai napig lenyűgöző, hogy Bourdichon milyen részletgazdagsággal ábrázolt bibliai motívumokat és felemelő jeleneteket ebben az Órakönyvben.
Oldal 1 / 1