A Taishō és a korai Shōwa-korszak Japánjának művészeti történetében az 1883. november 10-én Kóbéban született és 1945. február 26-án elhunyt Hashimoto Kansetsu munkássága jelentős pillért alkot. A nihonga festészeti stílus hiteles képviselője, Kansetsu a hagyományos technikák és a modern esztétikai érzék ötvözésével keltette életre a japán művészet kulturális örökségét. A kínai irodalom szakértőjének, Hashimoto Kaisekinek legidősebb fiaként született Kansetsu a Shijō-iskola egyik mesterének, Kataoka Kōkōnak a gyámsága alatt kezdte meg művészi képzését. Tokió és Kiotó nyüzsgő városai azonban továbbra is vonzották, ahol az ARTISTREPLEPLACE0 tanítványai irányítása alatt csiszolta tudását, és munkáit rangos állami művészeti kiállításokon mutatta be. Az áttörést a "Ginreijō-gai no jukusetsu" című festményének elismerése hozta meg számára a második "Mombushō bijutsu tenrankai"-n 1908-ban. Kansetsu további díjakat nyert a "Han-Shan és Shide" című művével, amelyet kiemelkedő alkotásként ismertek el.
Kansetsu egy inspiráló kínai utazás után a kiotói kulturális oázisban töltötte formálódó éveit. További utazásai, köztük számos kínai és két európai látogatás, szélesítették művészi látókörét, és mélyen befolyásolták munkásságát. A nangán belül tökéletesített egy új stílust, amelyet a kínai és a nyugati festészetről szerzett ismereteivel módosított. Ez nagy elismeréseket hozott számára, többek között az udvar művészeti tagjává és a Művészeti Akadémia tagjává nevezték ki. Művészi hagyatéka sokrétű és lenyűgöző. Mesteri mesterségéről és kreatív látásmódjáról tanúskodnak olyan művei, mint a "Mokuran-shi", a Hua Mulan ifjú hölgy történetét elmesélő festménysorozat, az "Iba Shin'en", amely a figyelem és a nyugtalanság közötti dinamikáról szól, és a "Gen'en", a fán ülő majmok magával ragadó ábrázolása. Kansetsu még a csendes-óceáni háború alatt is folytatta munkásságát, olyan erőteljes festményeket alkotva, mint a "Gumba nidai" és a "Jūnigatsu yōka Jiang Kōhokō jō" című triptichon, amelyek mindkettő fontos történelmi eseményeket tükröz. Emellett Kansetsu számos olyan írást hagyott hátra, amelyek még inkább kiemelik a művészeti világhoz való hozzájárulását. A Nanga-ról szóló bevezetője, a "Nanga eno dōtei" és az esszékötete, a "Kansetsu zuihitsu" felbecsülhetetlen értékű marad mindazok számára, akik értékelik a Nanga műfaját és általában a japán művészetet. Egyedülálló perspektívát nyújtanak gondolatainak és művészetfelfogásának. Bár Kansetsu már nincs közöttünk, szelleme tovább él műveiben, amelyeket gondosan reprodukált nyomatok révén a művészetkedvelők új generációja számára is hozzáférhetővé tett.
A Taishō és a korai Shōwa-korszak Japánjának művészeti történetében az 1883. november 10-én Kóbéban született és 1945. február 26-án elhunyt Hashimoto Kansetsu munkássága jelentős pillért alkot. A nihonga festészeti stílus hiteles képviselője, Kansetsu a hagyományos technikák és a modern esztétikai érzék ötvözésével keltette életre a japán művészet kulturális örökségét. A kínai irodalom szakértőjének, Hashimoto Kaisekinek legidősebb fiaként született Kansetsu a Shijō-iskola egyik mesterének, Kataoka Kōkōnak a gyámsága alatt kezdte meg művészi képzését. Tokió és Kiotó nyüzsgő városai azonban továbbra is vonzották, ahol az ARTISTREPLEPLACE0 tanítványai irányítása alatt csiszolta tudását, és munkáit rangos állami művészeti kiállításokon mutatta be. Az áttörést a "Ginreijō-gai no jukusetsu" című festményének elismerése hozta meg számára a második "Mombushō bijutsu tenrankai"-n 1908-ban. Kansetsu további díjakat nyert a "Han-Shan és Shide" című művével, amelyet kiemelkedő alkotásként ismertek el.
Kansetsu egy inspiráló kínai utazás után a kiotói kulturális oázisban töltötte formálódó éveit. További utazásai, köztük számos kínai és két európai látogatás, szélesítették művészi látókörét, és mélyen befolyásolták munkásságát. A nangán belül tökéletesített egy új stílust, amelyet a kínai és a nyugati festészetről szerzett ismereteivel módosított. Ez nagy elismeréseket hozott számára, többek között az udvar művészeti tagjává és a Művészeti Akadémia tagjává nevezték ki. Művészi hagyatéka sokrétű és lenyűgöző. Mesteri mesterségéről és kreatív látásmódjáról tanúskodnak olyan művei, mint a "Mokuran-shi", a Hua Mulan ifjú hölgy történetét elmesélő festménysorozat, az "Iba Shin'en", amely a figyelem és a nyugtalanság közötti dinamikáról szól, és a "Gen'en", a fán ülő majmok magával ragadó ábrázolása. Kansetsu még a csendes-óceáni háború alatt is folytatta munkásságát, olyan erőteljes festményeket alkotva, mint a "Gumba nidai" és a "Jūnigatsu yōka Jiang Kōhokō jō" című triptichon, amelyek mindkettő fontos történelmi eseményeket tükröz. Emellett Kansetsu számos olyan írást hagyott hátra, amelyek még inkább kiemelik a művészeti világhoz való hozzájárulását. A Nanga-ról szóló bevezetője, a "Nanga eno dōtei" és az esszékötete, a "Kansetsu zuihitsu" felbecsülhetetlen értékű marad mindazok számára, akik értékelik a Nanga műfaját és általában a japán művészetet. Egyedülálló perspektívát nyújtanak gondolatainak és művészetfelfogásának. Bár Kansetsu már nincs közöttünk, szelleme tovább él műveiben, amelyeket gondosan reprodukált nyomatok révén a művészetkedvelők új generációja számára is hozzáférhetővé tett.
Oldal 1 / 1