Theo van Doesburg Christiaan Emil Marie Küpper néven született Utrechtben. Később felvette mostohaapja vezetéknevét. Valójában színész akart lenni, de 19 évesen festészetet kezdett tanulni. Mellékállásban egy magazinnak végzett műkritikai munkával kereste a kenyerét.
Tilburgi katonai szolgálata alatt találkozott az Piet Mondrian 1915-ös kiállításának ismertetőjével. A két művész 1917-ben együtt alapította meg Leidenben a "De Stijl" folyóiratot, amelyből aztán az egész, azonos nevű, a "totális absztrakciót" célzó művészeti mozgalom indult. Az építészetet és a művészetet össze kellett kapcsolni, és az egyszerűsített geometriai elemek az új nyelvükké váltak. Van Doesburg kifejtette: "Amit a kereszt jelentett az első keresztények számára, azt jelenti számunkra a négyzet. A négyzet legyőzi a keresztet." Van Doesburg és Mondrian együttműködése a "De Stijl"-en azonban később megszakadt azon a kérdésen, hogy megengedhető-e az átló használata az absztrakt festményeken. Míg van Doesburg támogatta, Mondrian ellenezte.
Van Doesburgot lenyűgözte a dadaizmus, 1922-ben megalapította a Mécano című dadaista folyóiratot, majd Weimarba költözött, ahol átmenetileg Walter Gropius magántanára volt a Bauhausban. Kurt Schwittersszel együtt dadaista turnéra indult Hollandiába. A "Kleine Dada Soirée" plakátja különböző nyelvű szlogenek vizuális kakofóniája, amelyek egymás címszavai és a tipikus dadaista módon ellentmondanak egymásnak: "A dada a jövő ellen van, a dada halott, a dada idióta, Éljen a dada!".
1931 elején van Doesburg megbetegedett, és a svájci Davosba költözött, ahol néhány héttel később szívrohamban meghalt.
Theo van Doesburg Christiaan Emil Marie Küpper néven született Utrechtben. Később felvette mostohaapja vezetéknevét. Valójában színész akart lenni, de 19 évesen festészetet kezdett tanulni. Mellékállásban egy magazinnak végzett műkritikai munkával kereste a kenyerét.
Tilburgi katonai szolgálata alatt találkozott az Piet Mondrian 1915-ös kiállításának ismertetőjével. A két művész 1917-ben együtt alapította meg Leidenben a "De Stijl" folyóiratot, amelyből aztán az egész, azonos nevű, a "totális absztrakciót" célzó művészeti mozgalom indult. Az építészetet és a művészetet össze kellett kapcsolni, és az egyszerűsített geometriai elemek az új nyelvükké váltak. Van Doesburg kifejtette: "Amit a kereszt jelentett az első keresztények számára, azt jelenti számunkra a négyzet. A négyzet legyőzi a keresztet." Van Doesburg és Mondrian együttműködése a "De Stijl"-en azonban később megszakadt azon a kérdésen, hogy megengedhető-e az átló használata az absztrakt festményeken. Míg van Doesburg támogatta, Mondrian ellenezte.
Van Doesburgot lenyűgözte a dadaizmus, 1922-ben megalapította a Mécano című dadaista folyóiratot, majd Weimarba költözött, ahol átmenetileg Walter Gropius magántanára volt a Bauhausban. Kurt Schwittersszel együtt dadaista turnéra indult Hollandiába. A "Kleine Dada Soirée" plakátja különböző nyelvű szlogenek vizuális kakofóniája, amelyek egymás címszavai és a tipikus dadaista módon ellentmondanak egymásnak: "A dada a jövő ellen van, a dada halott, a dada idióta, Éljen a dada!".
1931 elején van Doesburg megbetegedett, és a svájci Davosba költözött, ahol néhány héttel később szívrohamban meghalt.
Oldal 1 / 1