Mary Stevenson Cassatt amerikai festőnő volt, aki a Marie Bracquemond és Berthe Morisot képekkel együtt az impresszionizmus egyik "nagyasszonya" volt. Apja tőzsdeügynök és ingatlanügynök volt, anyja előkelő bankárcsaládból származott. Ez a jól szituált háttér lehetővé tette Cassatt számára, hogy kiváló oktatásban részesüljön. Állítólag különösen édesanyja volt rá nagy hatással, akit nagyon olvasottnak és műveltnek írtak le. Gyermekkorában a család öt évig Európában élt. Valószínűleg ebben az időszakban ismerkedett meg Cassatt a festészettel, és később elhatározta, hogy művészeti tanulmányokat folytat, hogy maga is hivatásos festő legyen. A család több okból is ellenezte ezt, egyrészt mert akkoriban nem volt helyénvaló, hogy a jómódú családokból származó nők szakmát űzzenek. Másrészt konzervatív szülei attól tartottak, hogy tanulmányai révén feminista és szokatlan ideológiákat szívhat magába. Valójában Cassatt később határozottan támogatta az egyenlő jogokat és a nők választójogát.
Cassatt 15 évesen kezdett el tanulni a Pennsylvania Academy of Arton, szülei akarata ellenére. Bár a hallgatók mintegy 20%-a nő volt, a kar és férfi diáktársaik nem fogadták el őket teljes értékűnek. Ez a tény, a lassan haladó tanterv és a szűkös kurzuskínálat annyira frusztrálta Cassattot, hogy idő előtt abbahagyta tanulmányait. Ismét elérte a célját, és Európába utazott, hogy egyedül tanulmányozza a régi mestereket. Nemcsak az apja ellenezte szigorúan a karrier törekvéseit, hanem gyakran ütközött ellenállásba az akadémikus művészek részéről is Párizsban, ahol végül letelepedett. Ritkán kapta meg azt az elismerést, amit műveiért megérdemelt volna. Ezért nem volt meglepő, hogy elfogadta az Edgar Degas meghívását, hogy számos művét a rendhagyónak tartott impresszionistákkal együtt állítsa ki. A mozgalom szenvedélyes szószólója lett, különösen régi hazájában.
Mary Cassatt nőtlen maradt, akárcsak közeli barátja, Degas. Szoros kapcsolatuk ellenére a viszony valószínűtlennek tűnik, mivel mindkettőjüket befolyásolta a szigorú konzervatív erkölcsi háttér. Vincent van Gogh állítólag azt is sugallta néhány levelében, hogy Degas szexuálisan absztinens volt. Ennek ellenére olyan szoros volt a kapcsolatuk, hogy a műtermeik mindössze 5 percre voltak egymástól. Degas szinte naponta ott volt a műtermében, közeli tanácsadója és mentora volt. Cassatt megpróbált elhatárolódni Degas műveitől azzal, hogy gyakran a mindennapi életben élő nőkre, és különösen az anya és gyermeke közötti bensőséges kapcsolatra összpontosított, mint például a "La Toilette" vagy a "The Nursing Mother" című képeken. 1910-től kezdve aktív alkotói korszaka lecsengett. A bátyja még abban az évben meghalt egy fertőzésben, amelyet valószínűleg egy egyiptomi utazás során kapott el feleségével és Máriával. Gyásza miatt 1912-ig nem tudott festeni. Később a cukorbetegség miatt egyre inkább elvesztette a látását, míg végül teljesen megvakult. Állítólag ez mélyen érintette, mert nagy szenvedélye, a művészet, a látásával együtt kialudt.
Mary Stevenson Cassatt amerikai festőnő volt, aki a Marie Bracquemond és Berthe Morisot képekkel együtt az impresszionizmus egyik "nagyasszonya" volt. Apja tőzsdeügynök és ingatlanügynök volt, anyja előkelő bankárcsaládból származott. Ez a jól szituált háttér lehetővé tette Cassatt számára, hogy kiváló oktatásban részesüljön. Állítólag különösen édesanyja volt rá nagy hatással, akit nagyon olvasottnak és műveltnek írtak le. Gyermekkorában a család öt évig Európában élt. Valószínűleg ebben az időszakban ismerkedett meg Cassatt a festészettel, és később elhatározta, hogy művészeti tanulmányokat folytat, hogy maga is hivatásos festő legyen. A család több okból is ellenezte ezt, egyrészt mert akkoriban nem volt helyénvaló, hogy a jómódú családokból származó nők szakmát űzzenek. Másrészt konzervatív szülei attól tartottak, hogy tanulmányai révén feminista és szokatlan ideológiákat szívhat magába. Valójában Cassatt később határozottan támogatta az egyenlő jogokat és a nők választójogát.
Cassatt 15 évesen kezdett el tanulni a Pennsylvania Academy of Arton, szülei akarata ellenére. Bár a hallgatók mintegy 20%-a nő volt, a kar és férfi diáktársaik nem fogadták el őket teljes értékűnek. Ez a tény, a lassan haladó tanterv és a szűkös kurzuskínálat annyira frusztrálta Cassattot, hogy idő előtt abbahagyta tanulmányait. Ismét elérte a célját, és Európába utazott, hogy egyedül tanulmányozza a régi mestereket. Nemcsak az apja ellenezte szigorúan a karrier törekvéseit, hanem gyakran ütközött ellenállásba az akadémikus művészek részéről is Párizsban, ahol végül letelepedett. Ritkán kapta meg azt az elismerést, amit műveiért megérdemelt volna. Ezért nem volt meglepő, hogy elfogadta az Edgar Degas meghívását, hogy számos művét a rendhagyónak tartott impresszionistákkal együtt állítsa ki. A mozgalom szenvedélyes szószólója lett, különösen régi hazájában.
Mary Cassatt nőtlen maradt, akárcsak közeli barátja, Degas. Szoros kapcsolatuk ellenére a viszony valószínűtlennek tűnik, mivel mindkettőjüket befolyásolta a szigorú konzervatív erkölcsi háttér. Vincent van Gogh állítólag azt is sugallta néhány levelében, hogy Degas szexuálisan absztinens volt. Ennek ellenére olyan szoros volt a kapcsolatuk, hogy a műtermeik mindössze 5 percre voltak egymástól. Degas szinte naponta ott volt a műtermében, közeli tanácsadója és mentora volt. Cassatt megpróbált elhatárolódni Degas műveitől azzal, hogy gyakran a mindennapi életben élő nőkre, és különösen az anya és gyermeke közötti bensőséges kapcsolatra összpontosított, mint például a "La Toilette" vagy a "The Nursing Mother" című képeken. 1910-től kezdve aktív alkotói korszaka lecsengett. A bátyja még abban az évben meghalt egy fertőzésben, amelyet valószínűleg egy egyiptomi utazás során kapott el feleségével és Máriával. Gyásza miatt 1912-ig nem tudott festeni. Később a cukorbetegség miatt egyre inkább elvesztette a látását, míg végül teljesen megvakult. Állítólag ez mélyen érintette, mert nagy szenvedélye, a művészet, a látásával együtt kialudt.
Oldal 1 / 7