A művészet a társadalom tükörképe, és megmutatja az értékek változását. Amikor a 15. század vége felé, Nürnberg közelében megszületett Lucas Cranach az idősebb, nagy felfordulások közeledtek. Itália a reneszánsz hatása alatt állt, Németországban pedig Luther Márton vezette be a reformációt. A festőműhelyek a céhek szövetségében alakultak ki. Az ecsetet szerszámnak tekintették, és a könyvnyomtatás tette lehetővé a sokszorosítást. Cranach elhatározta, hogy a fametszettel kapcsolatos művészeti képzést folytat. A vándorútjának úti célja Bécs volt. Bécset az Alpoktól északra fekvő kulturális központnak tekintették. A császári udvarban a művészek mecénásokra és pénzügyileg erős megrendelőkre találtak. A dunai iskola művészcsoportjában Cranach önálló természetszemléletet nyert. Műveinek alakjai természeti jelenetekkel voltak, amelyek nem ritkán szimbolikus jelentéssel bírnak, és éppoly kifejezőek, mint drámaiak.
Az idősebb Lucas Cranach sikeres művésszé vált. Fiatalon udvari festőnek nevezték ki. Az idősebb Lucas saját műhelyt alapított, és szabadon meghatározhatta alkalmazottainak számát. A művész hatalmas üzletet hozott létre magának, élvezte az anyagiakat és a társadalmi presztízst. Wittenberg lett élete központja, és a művész megismerkedett Luther Mártonnal. Cranach ettől kezdve oltárképek és festmények készítésének szentelte magát, amelyek a lutheránus templomokat díszítették. A művész vette a bátorságot, hogy ne írja alá műveit. A festményeket és fametszeteket egy rövid LC, majd később a címerének pecsétje díszíti. A mai napig nem készült el teljes műveinek egyértelmű meghatározása. Ezt bonyolítja, hogy fia, Lucas, az ifjabb Cranach átvette a műhelyt, és ugyanazzal az aláírással folytatta a munkát.
A reneszánsz itáliai festők az emberi test ábrázolásával foglalkoztak. A testek ábrázolásába anatómiai tanulmányokat építettek be, és a ruházattól függetlenül az arányok és a testformák élethűvé váltak. A művészetben a meztelen testek kontextust igényelnek. Ádám és Éva meztelensége biblikusan indokolt volt. Az ókori istenek megengedték, hogy a művészek műveit ruha nélkül díszítsék, ha az festői jelentőségű volt. Tiziano ebben az időszakban alkotta meg Vénuszát. Lucas Cranach festette az első álló Vénuszt az Alpoktól északra. Ámor egy átlátszó fátyollal kissé elfedve kíséri az istennőt. Cranach az itáliai reneszánsz eszméjét veszi át, és Vénusz gyönyörű nőként mutatkozik meg a nézőnek. Cranach többféle változatot készített Vénuszáról. Az idősebb Lucas Cranach a duplikációk mestere volt. A nyomdászathoz való tehetsége lehetővé tette, hogy a reneszánsz korszak egyik legátfogóbb művét hagyja hátra.
A művészet a társadalom tükörképe, és megmutatja az értékek változását. Amikor a 15. század vége felé, Nürnberg közelében megszületett Lucas Cranach az idősebb, nagy felfordulások közeledtek. Itália a reneszánsz hatása alatt állt, Németországban pedig Luther Márton vezette be a reformációt. A festőműhelyek a céhek szövetségében alakultak ki. Az ecsetet szerszámnak tekintették, és a könyvnyomtatás tette lehetővé a sokszorosítást. Cranach elhatározta, hogy a fametszettel kapcsolatos művészeti képzést folytat. A vándorútjának úti célja Bécs volt. Bécset az Alpoktól északra fekvő kulturális központnak tekintették. A császári udvarban a művészek mecénásokra és pénzügyileg erős megrendelőkre találtak. A dunai iskola művészcsoportjában Cranach önálló természetszemléletet nyert. Műveinek alakjai természeti jelenetekkel voltak, amelyek nem ritkán szimbolikus jelentéssel bírnak, és éppoly kifejezőek, mint drámaiak.
Az idősebb Lucas Cranach sikeres művésszé vált. Fiatalon udvari festőnek nevezték ki. Az idősebb Lucas saját műhelyt alapított, és szabadon meghatározhatta alkalmazottainak számát. A művész hatalmas üzletet hozott létre magának, élvezte az anyagiakat és a társadalmi presztízst. Wittenberg lett élete központja, és a művész megismerkedett Luther Mártonnal. Cranach ettől kezdve oltárképek és festmények készítésének szentelte magát, amelyek a lutheránus templomokat díszítették. A művész vette a bátorságot, hogy ne írja alá műveit. A festményeket és fametszeteket egy rövid LC, majd később a címerének pecsétje díszíti. A mai napig nem készült el teljes műveinek egyértelmű meghatározása. Ezt bonyolítja, hogy fia, Lucas, az ifjabb Cranach átvette a műhelyt, és ugyanazzal az aláírással folytatta a munkát.
A reneszánsz itáliai festők az emberi test ábrázolásával foglalkoztak. A testek ábrázolásába anatómiai tanulmányokat építettek be, és a ruházattól függetlenül az arányok és a testformák élethűvé váltak. A művészetben a meztelen testek kontextust igényelnek. Ádám és Éva meztelensége biblikusan indokolt volt. Az ókori istenek megengedték, hogy a művészek műveit ruha nélkül díszítsék, ha az festői jelentőségű volt. Tiziano ebben az időszakban alkotta meg Vénuszát. Lucas Cranach festette az első álló Vénuszt az Alpoktól északra. Ámor egy átlátszó fátyollal kissé elfedve kíséri az istennőt. Cranach az itáliai reneszánsz eszméjét veszi át, és Vénusz gyönyörű nőként mutatkozik meg a nézőnek. Cranach többféle változatot készített Vénuszáról. Az idősebb Lucas Cranach a duplikációk mestere volt. A nyomdászathoz való tehetsége lehetővé tette, hogy a reneszánsz korszak egyik legátfogóbb művét hagyja hátra.
Oldal 1 / 12