John Everett Millais (1829 - 1896) brit festő és illusztrátor jómódú jersey-i középosztálybeli családban született. Édesanyja művészet- és zenekedvelő volt, ezért bátorította fia fiatal tehetségét. Millais később azt nyilatkozta, hogy mindent az édesanyjának köszönhet. Ő volt az, aki 1838-ban kezdeményezte, hogy Jerseyből Londonba költözzenek. Ott Millais, akit csodagyereknek tartottak, 9 éves korában a Sass művészeti iskolába járt, és elnyerte első ezüstérmét a Society of Arts-tól. Mindössze 2 évvel később felvételt nyert a Királyi Művészeti Akadémiára. 11 évesen ő volt a legfiatalabb tanuló, akit az akadémia felvett. Itt is számos díjat nyert, például aranyérmet "A Benjámin törzse megragadja a shilói leányokat" című művéért. A Királyi Akadémián töltött ideje alatt a fiatal Millais, akit ott "The Kid"-nek hívtak, találkozott a William Holman Hunt és Dante Gabriel Charles Rossetti művészekkel. Velük együtt 1848-ban megalapította a Pre-Raffaelita Testvériséget. Millais-t később e három közül a legtehetségesebbnek ismerték el.
Millais preraffaelita művei rendkívül ellentmondásosak voltak. Különösen a Krisztus a szülei házában című festménye váltott ki tiltakozást, mert a szüleit hétköznapi munkásosztálybeli embereknek ábrázolta. A kritikusok között volt Charles Dickens, aki Millais-t istenkáromlással és az idealizálás hiányával vádolta. Millais támogatásra talált a kor egyik vezető művészeti kritikusában, John Ruskin-ben. Millais korai stílusának támogatója volt, ami olyan festményeken mutatkozott meg, mint az "Ophelia". Ruskin 1853-ban meghívta Millais-t, hogy látogasson el hozzá Skóciába. Ott találkozott Ruskin feleségével, Effie-vel. Amikor a lány a "The Order of Release" című festményéhez pózolt, a két férfi egymásba szeretett. Effie, aki hosszú évek óta boldogtalan házasságban élt, elvált a férjétől. Miután házasságát érvénytelenítették, 1855-ben hozzáment Millaishez, és a pár Londonból Skóciába költözött, hogy elkerüljék a korabeli mércével mérve botrányos kapcsolatuk nevetségessé válását.
A házassággal együtt Millais stílusa is megváltozott. Szélesebb stílusban kezdett festeni, amit Ruskin katasztrófának tartott. Millais kinőtte a preraffaelizmust, és új perspektívákat keresett. A kritikusok, mint például William Morris, azonban azzal vádolták, hogy egyenesen kiárusította magát, és csak a vagyon felhalmozása érdekelte. Így az "Egy gyermek világa" című festményét egy ismert szappangyártó reklámkampányához használták fel. Ez nem ártott Millais hírnevének. Ő volt az első művész, aki megkapta a bárói nemesi címet. Nem sokkal halála előtt a Királyi Akadémia elnökévé is kinevezték.
John Everett Millais (1829 - 1896) brit festő és illusztrátor jómódú jersey-i középosztálybeli családban született. Édesanyja művészet- és zenekedvelő volt, ezért bátorította fia fiatal tehetségét. Millais később azt nyilatkozta, hogy mindent az édesanyjának köszönhet. Ő volt az, aki 1838-ban kezdeményezte, hogy Jerseyből Londonba költözzenek. Ott Millais, akit csodagyereknek tartottak, 9 éves korában a Sass művészeti iskolába járt, és elnyerte első ezüstérmét a Society of Arts-tól. Mindössze 2 évvel később felvételt nyert a Királyi Művészeti Akadémiára. 11 évesen ő volt a legfiatalabb tanuló, akit az akadémia felvett. Itt is számos díjat nyert, például aranyérmet "A Benjámin törzse megragadja a shilói leányokat" című művéért. A Királyi Akadémián töltött ideje alatt a fiatal Millais, akit ott "The Kid"-nek hívtak, találkozott a William Holman Hunt és Dante Gabriel Charles Rossetti művészekkel. Velük együtt 1848-ban megalapította a Pre-Raffaelita Testvériséget. Millais-t később e három közül a legtehetségesebbnek ismerték el.
Millais preraffaelita művei rendkívül ellentmondásosak voltak. Különösen a Krisztus a szülei házában című festménye váltott ki tiltakozást, mert a szüleit hétköznapi munkásosztálybeli embereknek ábrázolta. A kritikusok között volt Charles Dickens, aki Millais-t istenkáromlással és az idealizálás hiányával vádolta. Millais támogatásra talált a kor egyik vezető művészeti kritikusában, John Ruskin-ben. Millais korai stílusának támogatója volt, ami olyan festményeken mutatkozott meg, mint az "Ophelia". Ruskin 1853-ban meghívta Millais-t, hogy látogasson el hozzá Skóciába. Ott találkozott Ruskin feleségével, Effie-vel. Amikor a lány a "The Order of Release" című festményéhez pózolt, a két férfi egymásba szeretett. Effie, aki hosszú évek óta boldogtalan házasságban élt, elvált a férjétől. Miután házasságát érvénytelenítették, 1855-ben hozzáment Millaishez, és a pár Londonból Skóciába költözött, hogy elkerüljék a korabeli mércével mérve botrányos kapcsolatuk nevetségessé válását.
A házassággal együtt Millais stílusa is megváltozott. Szélesebb stílusban kezdett festeni, amit Ruskin katasztrófának tartott. Millais kinőtte a preraffaelizmust, és új perspektívákat keresett. A kritikusok, mint például William Morris, azonban azzal vádolták, hogy egyenesen kiárusította magát, és csak a vagyon felhalmozása érdekelte. Így az "Egy gyermek világa" című festményét egy ismert szappangyártó reklámkampányához használták fel. Ez nem ártott Millais hírnevének. Ő volt az első művész, aki megkapta a bárói nemesi címet. Nem sokkal halála előtt a Királyi Akadémia elnökévé is kinevezték.
Oldal 1 / 5