Helmut Kolle német művész a 20. század elején élt, és annak ellenére, hogy 32 évesen, korán elhunyt, műveivel meghatározó hatást gyakorolt a modern Európára. Kolle 1899-ben született Berlinben a neves bakteriológus fiaként, majd apja háborúból való hazatérése után családjával Frankfurt am Mainba költözött. Kolle itt vett rajzórákat Erna Pinner-nél. 1918-ban a fiatal Kolle megismerkedett Wilhelm Uhde műkereskedővel és kritikussal. A sikeres Uhde már 1904-ben galériát nyitott a Montparnasse-ban, és olyan művészzsenik felfedezőjeként tartják számon, mint Picasso, Braque és Rousseau. Uhde nemcsak a magánéletében, hanem Kolle művészi pályáján is meghatározó szerepet játszott. Uhde volt az, aki partnerként és mecénásként posztumusz kitüntette Kolle-t, és nem sokkal halála után megírta a fiatal művész első életrajzát. Uhde könyve jól kifejezte Kolle fontos munkásságát, aki az európai modernizmus túl korán elhunyt főszereplője.
Kolle nem csak festőként tevékenykedett. Kreatív oldalát az irodalomban is kibontakoztatta. Szerzőként a "Die Freude" című művészeti és irodalmi folyóiratnak dolgozott, amelyet barátja, Wilhelm Uhde adott ki. Mivel Kolle mindkét tevékenységében sikeres volt, úgy döntött, hogy álnéven publikálja a festészetet. Festőként Helmut vom Hügel néven állított ki. A Kolle név a latin "colle" szóból származik, amit dombnak lehet fordítani. 1922-ben Kolle Uhdéval együtt szülővárosába, Berlinbe költözött, ahol első kiállításain mutatták be munkáit.
Kolle kevéssé ismert korai műve a "Két gyermek, egy macska és egy madár" című festmény. Kolle-nak a részletek megszállottsága nélkül sikerült a fényárban úszó jelenetnek a pasztellszerű kétdimenzió mögé rejtett térillúziót adni. Kolle finom színekkel és kevés vonallal álomszerű hangulatot teremt. Képességei miatt gyakran emlegetik a fauvistákhoz közel állónak. A fauvizmus a festészet költői lehetőségével játszott, a művész képzeletétől vezérelve. Kolle nem használt racionálisan levezethető térbeli illúziókat, hanem a kubista redukált formákkal képes volt egyszerű, rendkívüli szépségű szín- és formakompozíciókat létrehozni.
Az akkori berlini művészeti élet azonban az ARTISTREPLEPLACE1 impresszionista művészet hatása alatt állt, és félénken reagált Kolle műveire. Ezért Kolle 1924-ben élettársával együtt a művészeti metropoliszba, Párizsba költözött. Itt végre értékelték a színekkel és motívumokkal való játékos bánásmódját. Kolle festménye mind a sajtó, mind a közönség körében népszerű volt. Francia gyűjtők és múzeumok vásárolták meg a német festő műveit. Még mielőtt karrierje beindulhatott volna, Kolle súlyos tüdő- és szívfertőzésben megbetegedett. Fiatalon, 32 éves korában halt meg Chantillyben, sokéves magán- és művésztársa, Uhde jelenlétében.
Helmut Kolle német művész a 20. század elején élt, és annak ellenére, hogy 32 évesen, korán elhunyt, műveivel meghatározó hatást gyakorolt a modern Európára. Kolle 1899-ben született Berlinben a neves bakteriológus fiaként, majd apja háborúból való hazatérése után családjával Frankfurt am Mainba költözött. Kolle itt vett rajzórákat Erna Pinner-nél. 1918-ban a fiatal Kolle megismerkedett Wilhelm Uhde műkereskedővel és kritikussal. A sikeres Uhde már 1904-ben galériát nyitott a Montparnasse-ban, és olyan művészzsenik felfedezőjeként tartják számon, mint Picasso, Braque és Rousseau. Uhde nemcsak a magánéletében, hanem Kolle művészi pályáján is meghatározó szerepet játszott. Uhde volt az, aki partnerként és mecénásként posztumusz kitüntette Kolle-t, és nem sokkal halála után megírta a fiatal művész első életrajzát. Uhde könyve jól kifejezte Kolle fontos munkásságát, aki az európai modernizmus túl korán elhunyt főszereplője.
Kolle nem csak festőként tevékenykedett. Kreatív oldalát az irodalomban is kibontakoztatta. Szerzőként a "Die Freude" című művészeti és irodalmi folyóiratnak dolgozott, amelyet barátja, Wilhelm Uhde adott ki. Mivel Kolle mindkét tevékenységében sikeres volt, úgy döntött, hogy álnéven publikálja a festészetet. Festőként Helmut vom Hügel néven állított ki. A Kolle név a latin "colle" szóból származik, amit dombnak lehet fordítani. 1922-ben Kolle Uhdéval együtt szülővárosába, Berlinbe költözött, ahol első kiállításain mutatták be munkáit.
Kolle kevéssé ismert korai műve a "Két gyermek, egy macska és egy madár" című festmény. Kolle-nak a részletek megszállottsága nélkül sikerült a fényárban úszó jelenetnek a pasztellszerű kétdimenzió mögé rejtett térillúziót adni. Kolle finom színekkel és kevés vonallal álomszerű hangulatot teremt. Képességei miatt gyakran emlegetik a fauvistákhoz közel állónak. A fauvizmus a festészet költői lehetőségével játszott, a művész képzeletétől vezérelve. Kolle nem használt racionálisan levezethető térbeli illúziókat, hanem a kubista redukált formákkal képes volt egyszerű, rendkívüli szépségű szín- és formakompozíciókat létrehozni.
Az akkori berlini művészeti élet azonban az ARTISTREPLEPLACE1 impresszionista művészet hatása alatt állt, és félénken reagált Kolle műveire. Ezért Kolle 1924-ben élettársával együtt a művészeti metropoliszba, Párizsba költözött. Itt végre értékelték a színekkel és motívumokkal való játékos bánásmódját. Kolle festménye mind a sajtó, mind a közönség körében népszerű volt. Francia gyűjtők és múzeumok vásárolták meg a német festő műveit. Még mielőtt karrierje beindulhatott volna, Kolle súlyos tüdő- és szívfertőzésben megbetegedett. Fiatalon, 32 éves korában halt meg Chantillyben, sokéves magán- és művésztársa, Uhde jelenlétében.
Oldal 1 / 1