Giovanni Antonio Boltraffio több, különböző alkotói korszakokból származó remekművel vonult be a művészettörténetbe. Leonardo da Vinci köréből származó számos kollégájával ellentétben legfontosabb tanítványa nemcsak a nagy mesterre való utalásokkal, hanem saját stílusával is kitűnt. Ezt nemcsak kortársai értékelték. Boltraffio még ma is a magas reneszánsz egyik legkiemelkedőbb festője, akinek műveit a világ legnagyobb múzeumaiban állítják ki.
A MŰVÉSZETI TÉR0 a 15. század végi Milánó virágzó művészeti életének mágnese volt. Giovanni Antonio Boltraffio, aki 1467-ben született arisztokrata családba, sem tudott szabadulni ettől a vonzalomtól. Bizonyíték van arra, hogy 1491-ben Leonardo műhelyében dolgozott egy Gian Antonio, akit Vasari és a művész stílusa Boltraffio-ként azonosít. Amikor Leonardo elhagyta Milánót, Boltraffio is útnak indult, amely először Bolognába, majd Rómába vezetett.
Boltraffio stílusa és kompozíciója egyértelműen Leonardo tanítványaként azonosítja. Az utóbbi híres sfumato, amelyben a színek keveredése különleges mélységet ér el, arról tanúskodik, hogy a mester milyen nagy hatással volt tanítványára. Boltraffio egész életében ez maradt a hivatkozási pont. De 1498-ra Boltraffio már saját jogú művészként jelent meg a művészeti piacon. Az oltárképeken, kisméretű áhítati képeken és portrékon egyértelműen felismerhető a Leonardóra való utalás. Az olyan művészekkel, mint Bramantino és Francesco Francia kapcsolatba kerülve azonban a korai évek dinamikus kompozíciója és naturalizmusa élete során visszaszorult egy saját stílus javára, amelyet Leonardo más tanítványai nem tudtak megismerni.
Antonio Boltraffio korai munkásságának szép példája a "Feltámadás Szent Luciával és Szent Leonharddal", amelyet már 1491-1494-ben festett Marco d`Oggionóval együttműködve, és amely jelenleg a berlini Gemäldegalerie-ben található. Vitathatatlan mesterműve az úgynevezett "Casio Madonna", a bolognai S. Maria della Misericordia oltárképe, amely 1500-ban készült el, és jelenleg a Louvre-ban található. Boltraffio portréfestészete is megmutatkozik ebben a műben, a bolognai művész Girolamo Casio portréjában, akit nemcsak itt ábrázolt, hanem cserébe több szonettet is szentelt neki. Későbbi stílusa egyértelműen megmutatkozik a "Szent Barbara" monumentális kompozícióján és idealizált arcán. Ezzel a művével, amelyet 1502-ben a Santa Maria presso San Satiro számára rendeltek, Boltraffio ismét Milánóban találjuk, ahol 1516-ban, 49 éves korában halt meg, és a San Paolo in Compito temetőben helyezték örök nyugalomra.
Nagy hírnevét Leonardo da Vinci emlékműve örökítette meg a Piazza della Scala téren, amely Boltraffiót Marco d`Oggionóval, Cesare da Sestóval és Andrea Salainóval együtt ábrázolja.
Giovanni Antonio Boltraffio több, különböző alkotói korszakokból származó remekművel vonult be a művészettörténetbe. Leonardo da Vinci köréből származó számos kollégájával ellentétben legfontosabb tanítványa nemcsak a nagy mesterre való utalásokkal, hanem saját stílusával is kitűnt. Ezt nemcsak kortársai értékelték. Boltraffio még ma is a magas reneszánsz egyik legkiemelkedőbb festője, akinek műveit a világ legnagyobb múzeumaiban állítják ki.
A MŰVÉSZETI TÉR0 a 15. század végi Milánó virágzó művészeti életének mágnese volt. Giovanni Antonio Boltraffio, aki 1467-ben született arisztokrata családba, sem tudott szabadulni ettől a vonzalomtól. Bizonyíték van arra, hogy 1491-ben Leonardo műhelyében dolgozott egy Gian Antonio, akit Vasari és a művész stílusa Boltraffio-ként azonosít. Amikor Leonardo elhagyta Milánót, Boltraffio is útnak indult, amely először Bolognába, majd Rómába vezetett.
Boltraffio stílusa és kompozíciója egyértelműen Leonardo tanítványaként azonosítja. Az utóbbi híres sfumato, amelyben a színek keveredése különleges mélységet ér el, arról tanúskodik, hogy a mester milyen nagy hatással volt tanítványára. Boltraffio egész életében ez maradt a hivatkozási pont. De 1498-ra Boltraffio már saját jogú művészként jelent meg a művészeti piacon. Az oltárképeken, kisméretű áhítati képeken és portrékon egyértelműen felismerhető a Leonardóra való utalás. Az olyan művészekkel, mint Bramantino és Francesco Francia kapcsolatba kerülve azonban a korai évek dinamikus kompozíciója és naturalizmusa élete során visszaszorult egy saját stílus javára, amelyet Leonardo más tanítványai nem tudtak megismerni.
Antonio Boltraffio korai munkásságának szép példája a "Feltámadás Szent Luciával és Szent Leonharddal", amelyet már 1491-1494-ben festett Marco d`Oggionóval együttműködve, és amely jelenleg a berlini Gemäldegalerie-ben található. Vitathatatlan mesterműve az úgynevezett "Casio Madonna", a bolognai S. Maria della Misericordia oltárképe, amely 1500-ban készült el, és jelenleg a Louvre-ban található. Boltraffio portréfestészete is megmutatkozik ebben a műben, a bolognai művész Girolamo Casio portréjában, akit nemcsak itt ábrázolt, hanem cserébe több szonettet is szentelt neki. Későbbi stílusa egyértelműen megmutatkozik a "Szent Barbara" monumentális kompozícióján és idealizált arcán. Ezzel a művével, amelyet 1502-ben a Santa Maria presso San Satiro számára rendeltek, Boltraffio ismét Milánóban találjuk, ahol 1516-ban, 49 éves korában halt meg, és a San Paolo in Compito temetőben helyezték örök nyugalomra.
Nagy hírnevét Leonardo da Vinci emlékműve örökítette meg a Piazza della Scala téren, amely Boltraffiót Marco d`Oggionóval, Cesare da Sestóval és Andrea Salainóval együtt ábrázolja.
Oldal 1 / 1