Fred Carl Frieseke amerikai művész karikaturistaként kezdte szakmai életét, majd festőként ért el nagy sikereket. Frieseke 1874-ben született a michigani Owosso városában, és 1939-ben halt meg, néhány nappal azután, hogy a New York-i Grand Central Art Galleries-ben megnyílt a műveiből rendezett nagy retrospektív kiállítás.
A fiatal Frieseke már korán eldöntötte, hogy művész lesz. 19 éves korában kezdett el tanulni a chicagói Művészeti Intézetben. Ezután egy évet tanított a New York-i Art Students League-ben, majd 1897-ben Franciaországba utazott. Frieseke a kultúrvárosban, Párizsban akarta művészi képzettségét továbbfejleszteni. Az ambiciózus fiatalember helyet kapott az Jean Joseph Benjamin Constant és Jean Paul Laurens osztályokban az Académie Julianban. A neves festőművésztől, Auguste-Joseph Delecluse-tól is tanítást kapott. Annak ellenére, hogy rövid ideig az Académie Carmen ARTISTREPLEPLACE2 irányítása alatt tanult, Whistler erős hatással volt Frieseke művészetére. Frieseke tőle tanulta meg a színek "végtelen fokozatosságát". Frieseke munkásságára nagy hatással volt az akkoriban népszerű szecesszió is. Párizsban az amerikai a divatos Montparnasse művésznegyedben lakott. Itt érte el első sikereit aktfestményeivel. 1904-ben egyik festményét még a francia kormány is megvásárolta. Párizsi városképek a sugárutakról és épületekről, valamint fogadott hazájának nyári tájképei is szerepeltek az amerikai művész repertoárjában.
1900 körül Frieseke és felesége Givernybe költözött egy kis házba, a Claude Monets birtok mellé. A kisvárosban sok más, az Egyesült Államokból származó művész is letelepedett. Ezek közé tartozott az Guy Rose, Lawton Parker, Edmund Greacen és az Richard Edward Miller. Gyakran az ő munkájukat hozzák kapcsolatba Frieseke munkásságával. Giverny-i gyönyörű lakhelye ellenére Frieseke továbbra is egy párizsi lakással és műteremmel kényeztette magát. Kedvenc motívuma ebben az időben a színes kerti díszletekben megjelenő női alakok voltak. Ehhez az impresszionizmus gyors, tört ecsetvonásait használta. Frieseke színpalettája Givernyben főként zöldekből, kékekből és lilákból, irizáló aranyakból és narancsokból, valamint krémfehérekből állt, amelyek megragadták és visszatükrözték a ragyogó nyári napfényt.
A sok inspiráció ellenére Frieseke elhagyta Giverny-t, és a normandiai Le Mesnil-sur-Blangy-ban vett egy nyaralót. Itt főleg női portrékat festett. Az egyik modell, aki gyakran szerepelt, a lánya, Frances volt. Frieseke színpalettája elsötétült, és hirtelen érdeklődést mutatott a világos-sötét kontrasztok iránt. A magánéletében és szakmájában egyaránt sikeres művész haláláig termékeny volt. Számos kiállításon vett részt az Egyesült Államokban és Franciaországban, és számos díjjal tüntették ki.
Fred Carl Frieseke amerikai művész karikaturistaként kezdte szakmai életét, majd festőként ért el nagy sikereket. Frieseke 1874-ben született a michigani Owosso városában, és 1939-ben halt meg, néhány nappal azután, hogy a New York-i Grand Central Art Galleries-ben megnyílt a műveiből rendezett nagy retrospektív kiállítás.
A fiatal Frieseke már korán eldöntötte, hogy művész lesz. 19 éves korában kezdett el tanulni a chicagói Művészeti Intézetben. Ezután egy évet tanított a New York-i Art Students League-ben, majd 1897-ben Franciaországba utazott. Frieseke a kultúrvárosban, Párizsban akarta művészi képzettségét továbbfejleszteni. Az ambiciózus fiatalember helyet kapott az Jean Joseph Benjamin Constant és Jean Paul Laurens osztályokban az Académie Julianban. A neves festőművésztől, Auguste-Joseph Delecluse-tól is tanítást kapott. Annak ellenére, hogy rövid ideig az Académie Carmen ARTISTREPLEPLACE2 irányítása alatt tanult, Whistler erős hatással volt Frieseke művészetére. Frieseke tőle tanulta meg a színek "végtelen fokozatosságát". Frieseke munkásságára nagy hatással volt az akkoriban népszerű szecesszió is. Párizsban az amerikai a divatos Montparnasse művésznegyedben lakott. Itt érte el első sikereit aktfestményeivel. 1904-ben egyik festményét még a francia kormány is megvásárolta. Párizsi városképek a sugárutakról és épületekről, valamint fogadott hazájának nyári tájképei is szerepeltek az amerikai művész repertoárjában.
1900 körül Frieseke és felesége Givernybe költözött egy kis házba, a Claude Monets birtok mellé. A kisvárosban sok más, az Egyesült Államokból származó művész is letelepedett. Ezek közé tartozott az Guy Rose, Lawton Parker, Edmund Greacen és az Richard Edward Miller. Gyakran az ő munkájukat hozzák kapcsolatba Frieseke munkásságával. Giverny-i gyönyörű lakhelye ellenére Frieseke továbbra is egy párizsi lakással és műteremmel kényeztette magát. Kedvenc motívuma ebben az időben a színes kerti díszletekben megjelenő női alakok voltak. Ehhez az impresszionizmus gyors, tört ecsetvonásait használta. Frieseke színpalettája Givernyben főként zöldekből, kékekből és lilákból, irizáló aranyakból és narancsokból, valamint krémfehérekből állt, amelyek megragadták és visszatükrözték a ragyogó nyári napfényt.
A sok inspiráció ellenére Frieseke elhagyta Giverny-t, és a normandiai Le Mesnil-sur-Blangy-ban vett egy nyaralót. Itt főleg női portrékat festett. Az egyik modell, aki gyakran szerepelt, a lánya, Frances volt. Frieseke színpalettája elsötétült, és hirtelen érdeklődést mutatott a világos-sötét kontrasztok iránt. A magánéletében és szakmájában egyaránt sikeres művész haláláig termékeny volt. Számos kiállításon vett részt az Egyesült Államokban és Franciaországban, és számos díjjal tüntették ki.
Oldal 1 / 1