A reneszánsz csodálatos korszakában, amikor Firenze a művészeti kiválóság bölcsőjévé vált, egy bizonyos Francesco di Stefano, ismertebb nevén Pesellino, összetéveszthetetlen nyomot hagyott a művészet világán. Az 1422-ben született és a végzet árnyékában nevelkedett festő családjának - apjának, Stefano di Francescónak és anyai nagyapjának, Giuliano Pesellónak - a befolyása a leghűségesebb tanítói lettek. Apja 1427-ben bekövetkezett elvesztése és nagyapja ezt követő gondoskodásának hatására vette fel az "Il Pesellino" melléknevet, amely tisztelgés ősei művészi öröksége előtt. Pesellino művészi látásmódja az idő előrehaladtával egyre tömörebbé vált. Nagyapja feltételezett irányítása alatt fejlődött, és végül Piero di Lorenzóval és Zanobi di Migliore-ral együtt saját műhelyébe lépett Firenze szívében. Bizonyíték van arra, hogy egy ideig a híres Fra Filippo Lippi tanítványa volt, akinek stílusa óriási hatást gyakorolt Pesellino munkásságára. A Corso degli Adimari (ma Via dei Calzaiuoli) alatt található műterme a művészi alkotás vibráló központjává vált, ahol expresszív és jellegzetes művei születtek.
Pesellino a kis formátum mestere volt. Kezében szakrális motívumok és legendás történetek öltöttek formát, amelyeket pazarul állítottak színpadra kis festményeken és cassoni néven ismert, gazdagon díszített menyasszonyi ládákban. Műveinek alapmotívumát a mítoszok és legendák adták, így lélegzetelállító műalkotások sorát hozta létre, amelyek egy másik világba repítik a nézőt. Végül is művei nem csak futó hasonlóságot mutatnak a kortárs festővel, Fra Filippo Lippivel, akinek műhelye valószínűleg Pesellino 1457-ben bekövetkezett korai halála után befejezte néhány befejezetlen művét. Pesellino műveiről készült nyomatainknak sikerül megőrizniük és visszaadniuk az eredetiek egyedi esztétikáját. Ugyanazzal a gondossággal és pontossággal, amellyel Pesellino megalkotta kis formátumú remekműveit és cassonijait, készítjük műnyomatainkat is. Festészeti stílusa, amely megelőzte a későbbi firenzei festők, például Verrochino és Pollaiuoli fejlődését, művészi nyomatainkon keresztül életben marad, és lehetővé teszi számunkra, hogy újra átéljük a reneszánsz varázsát.
A reneszánsz csodálatos korszakában, amikor Firenze a művészeti kiválóság bölcsőjévé vált, egy bizonyos Francesco di Stefano, ismertebb nevén Pesellino, összetéveszthetetlen nyomot hagyott a művészet világán. Az 1422-ben született és a végzet árnyékában nevelkedett festő családjának - apjának, Stefano di Francescónak és anyai nagyapjának, Giuliano Pesellónak - a befolyása a leghűségesebb tanítói lettek. Apja 1427-ben bekövetkezett elvesztése és nagyapja ezt követő gondoskodásának hatására vette fel az "Il Pesellino" melléknevet, amely tisztelgés ősei művészi öröksége előtt. Pesellino művészi látásmódja az idő előrehaladtával egyre tömörebbé vált. Nagyapja feltételezett irányítása alatt fejlődött, és végül Piero di Lorenzóval és Zanobi di Migliore-ral együtt saját műhelyébe lépett Firenze szívében. Bizonyíték van arra, hogy egy ideig a híres Fra Filippo Lippi tanítványa volt, akinek stílusa óriási hatást gyakorolt Pesellino munkásságára. A Corso degli Adimari (ma Via dei Calzaiuoli) alatt található műterme a művészi alkotás vibráló központjává vált, ahol expresszív és jellegzetes művei születtek.
Pesellino a kis formátum mestere volt. Kezében szakrális motívumok és legendás történetek öltöttek formát, amelyeket pazarul állítottak színpadra kis festményeken és cassoni néven ismert, gazdagon díszített menyasszonyi ládákban. Műveinek alapmotívumát a mítoszok és legendák adták, így lélegzetelállító műalkotások sorát hozta létre, amelyek egy másik világba repítik a nézőt. Végül is művei nem csak futó hasonlóságot mutatnak a kortárs festővel, Fra Filippo Lippivel, akinek műhelye valószínűleg Pesellino 1457-ben bekövetkezett korai halála után befejezte néhány befejezetlen művét. Pesellino műveiről készült nyomatainknak sikerül megőrizniük és visszaadniuk az eredetiek egyedi esztétikáját. Ugyanazzal a gondossággal és pontossággal, amellyel Pesellino megalkotta kis formátumú remekműveit és cassonijait, készítjük műnyomatainkat is. Festészeti stílusa, amely megelőzte a későbbi firenzei festők, például Verrochino és Pollaiuoli fejlődését, művészi nyomatainkon keresztül életben marad, és lehetővé teszi számunkra, hogy újra átéljük a reneszánsz varázsát.
Oldal 1 / 1