Az itáliai reneszánsz csillogó korszakában egy bizonyos művész kiemelkedett lenyűgöző freskóival és azzal a képességével, hogy vallási motívumokat élethűen ábrázolt: Francesco del Cossa. Az 1430 körül született és körülbelül 1477-ig tevékenykedő művészetét gyakran a ferrarai iskolához sorolják. 1470 után elsősorban Bolognában bontakoztatta ki művészi zsenialitását. Művei, akár eredetiben, akár első osztályú grafikaként tekintjük őket, a reneszánsz világába repítik a nézőt, a részletgazdagság és a szimbolikus allegória világába. Cossa művészi odüsszeiája szokatlan körülmények között kezdődött. Egy ferrarai kőfaragó fiaként kevés ismeretünk van korai munkásságáról, de azt tudjuk, hogy már fiatalon elutazott szülővárosán kívülre. Már 1456-ban említik a történelemkönyvek, mint apja, Cristofano del Cossa segédje, amikor a ferrarai püspöki palota kápolnájának főoltárán lévő szobrok és faragványok festésében segédkezett. De a művész, akivé vált, széles körben ismert kitűnő freskóiról, különösen azokról, amelyeket az Cosimo Tura-val készített az Este család, Ferrara uralkodóinak Palazzo Schifanoia palotája számára. Ez a havi ciklus, amely az állatövi jegyek és az évszakok allegóriája, ma is visszaköszön a művészi nyomatokon, és lenyűgözően bizonyítja Cossa rendkívüli képességét, hogy színekkel és formákkal tudott történeteket mesélni.
Cossa elégedetlen volt azzal, hogy Ferrarában négyzetméterenként fizettek neki a freskóiért, amelyeket alantasnak tartott, ezért 1470-ben Bolognába költözött. Ott, a Bentivoglio család pártfogása alatt készítette el leghíresebb művei közül néhányat, köztük a "Szűz és gyermeke két szenttel" és "Alberto de' Catanei" portréját. Képességei azonban nem korlátozódtak a festményekre; figyelemre méltó ólomüveg ablakokat is tervezett, amelyek közül a leglenyűgözőbbek a San Giovanni in Monte templomban láthatók. Cossa hatása az olasz reneszánsz művészetre mélyreható, és remekművei, bár többnyire eredetiben kaphatók, kiváló minőségű műnyomataink még intenzívebbé teszik. Ezek ablakot nyitnak egy letűnt korszakra, és lehetővé teszik a néző számára, hogy elmerüljön Cossa mesteri keze lélegzetelállító szépségében és pontosságában. Képessége, hogy művészetén keresztül történeteket meséljen el, mind a mai napig páratlan, és büszkék vagyunk arra, hogy művészeti nyomatainkkal tiszteleghetünk a művészettörténethez való rendkívüli hozzájárulása előtt.
Az itáliai reneszánsz csillogó korszakában egy bizonyos művész kiemelkedett lenyűgöző freskóival és azzal a képességével, hogy vallási motívumokat élethűen ábrázolt: Francesco del Cossa. Az 1430 körül született és körülbelül 1477-ig tevékenykedő művészetét gyakran a ferrarai iskolához sorolják. 1470 után elsősorban Bolognában bontakoztatta ki művészi zsenialitását. Művei, akár eredetiben, akár első osztályú grafikaként tekintjük őket, a reneszánsz világába repítik a nézőt, a részletgazdagság és a szimbolikus allegória világába. Cossa művészi odüsszeiája szokatlan körülmények között kezdődött. Egy ferrarai kőfaragó fiaként kevés ismeretünk van korai munkásságáról, de azt tudjuk, hogy már fiatalon elutazott szülővárosán kívülre. Már 1456-ban említik a történelemkönyvek, mint apja, Cristofano del Cossa segédje, amikor a ferrarai püspöki palota kápolnájának főoltárán lévő szobrok és faragványok festésében segédkezett. De a művész, akivé vált, széles körben ismert kitűnő freskóiról, különösen azokról, amelyeket az Cosimo Tura-val készített az Este család, Ferrara uralkodóinak Palazzo Schifanoia palotája számára. Ez a havi ciklus, amely az állatövi jegyek és az évszakok allegóriája, ma is visszaköszön a művészi nyomatokon, és lenyűgözően bizonyítja Cossa rendkívüli képességét, hogy színekkel és formákkal tudott történeteket mesélni.
Cossa elégedetlen volt azzal, hogy Ferrarában négyzetméterenként fizettek neki a freskóiért, amelyeket alantasnak tartott, ezért 1470-ben Bolognába költözött. Ott, a Bentivoglio család pártfogása alatt készítette el leghíresebb művei közül néhányat, köztük a "Szűz és gyermeke két szenttel" és "Alberto de' Catanei" portréját. Képességei azonban nem korlátozódtak a festményekre; figyelemre méltó ólomüveg ablakokat is tervezett, amelyek közül a leglenyűgözőbbek a San Giovanni in Monte templomban láthatók. Cossa hatása az olasz reneszánsz művészetre mélyreható, és remekművei, bár többnyire eredetiben kaphatók, kiváló minőségű műnyomataink még intenzívebbé teszik. Ezek ablakot nyitnak egy letűnt korszakra, és lehetővé teszik a néző számára, hogy elmerüljön Cossa mesteri keze lélegzetelállító szépségében és pontosságában. Képessége, hogy művészetén keresztül történeteket meséljen el, mind a mai napig páratlan, és büszkék vagyunk arra, hogy művészeti nyomatainkkal tiszteleghetünk a művészettörténethez való rendkívüli hozzájárulása előtt.
Oldal 1 / 1