Anglia a 19. század közepén. Ez a viktoriánus kor, Viktória királynő (1819-1901) kora, hatalmas, világméretű gyarmatbirodalom, ipari forradalom, virágzó gazdaság. És ez a viktoriánus stílus is: bőség, túlzott díszítés, egzotikus anyagok, a barokk, a rokokó, a Chippendale bútortervezéshez való gyakran ízléstelen visszanyúlás. Inkább látszat, mint valóság, inkább dísz, mint használati tárgy. Sok a "giccs, a dekoráció és a rossz minőségű tömegáru" - ma valószínűleg ezt mondanánk, mert a belsőépítészet iránti igényt a gépi gyártás elégítette ki. Ezzel szemben a brit "Arts and Crafts mozgalom", amely 1900 után nagy nemzetközi hatást gyakorolt a művészetre és a formatervezésre, a Fin de Siècle, a szecesszió, a modern stílus felé fordult.
Ernest William Gimson az egyik fő képviselője. 1864-ben született Leicesterben, az ipari felfordulástól sújtott városban. Gimson apja egy gépgyár tulajdonosa volt, ugyanakkor elkötelezett volt munkásai szociális körülményeinek javítása mellett, és szabadgondolkodóként a "Secular Society", a korai szocialisták, Thomas Paine és Robert Owen hagyományait követő klub tagja volt. 1884-ben a fiatal Gimson egy Secular Society rendezvényen találkozott William Morrisszal (1834-1896), az Arts and Crafts mozgalom egyik úttörőjével, aki Gimson legfontosabb mentora lett. Az Arts and Craft mozgalom kritikája a túlzottan díszített háztartási tárgyak, házak vagy hidak ipari gyártása, valamint az ezzel együtt járó elidegenedés társadalmi körülményei ellen irányult. Ehelyett a "művészetek" és a "kézművesség" újjáélesztését és egyesítését akarták elérni. A minőségi kézművesség, a helyi anyagokhoz és faanyagokhoz való visszatérés, a tárgyak közös tervezése, tervezése és kivitelezése éppúgy a program része volt, mint a használatra, a funkcióra való összpontosítás: a házakban élni kell, asztaloknál enni, kényelmesen ülni a fotelekben - és pontosan így is tervezték őket.
Gimson Londonban lett építész, mielőtt 1893-ban kollégáival meghozta azt az akkoriban szokatlan döntést, hogy a festői Cotswoldsban, a Cheltenham és Bristol melletti vidéken, a festői Cotswoldsban ("Műhely", nem építésziroda, a név program volt) nyitja meg új "műhelyét" ("Workshop", nem építésziroda), amely egyben Barneby felügyelő vadászterülete. Az élet olcsó volt ott; voltak hagyományos építőipari szakmák és jó mesteremberek - és London, Birmingham és Leicester és gazdag ügyfélkörük mégis könnyen elérhető volt. A Gimson műhely bútorai ezért Nagy-Britanniában általában Cotswolds Style vagy Tradition, németül pedig "Landhausstil" néven szerepelnek. Ernest Gimsonnál kézzel készítették őket, tömör fából készültek, és felfedték a szerkezetüket ("nyílt szerkezet"), így például a csapos és a tüskés kötéseket nem rejtették el díszlécekkel. A dekoratív elemeket nagyon diszkréten használták. Gimson bútorai olyan tiszta szépséget sugároznak, hogy nem meglepő, hogy Gimson nemcsak a 20. és 21. századi belsőépítészet kialakítására volt hatással, hanem az eredeti vázlatok és bútortervek, illetve a Gimson-műhelyből származó egyes bútorok egyszerű másolatai keresett gyűjtői tárgyak.
Anglia a 19. század közepén. Ez a viktoriánus kor, Viktória királynő (1819-1901) kora, hatalmas, világméretű gyarmatbirodalom, ipari forradalom, virágzó gazdaság. És ez a viktoriánus stílus is: bőség, túlzott díszítés, egzotikus anyagok, a barokk, a rokokó, a Chippendale bútortervezéshez való gyakran ízléstelen visszanyúlás. Inkább látszat, mint valóság, inkább dísz, mint használati tárgy. Sok a "giccs, a dekoráció és a rossz minőségű tömegáru" - ma valószínűleg ezt mondanánk, mert a belsőépítészet iránti igényt a gépi gyártás elégítette ki. Ezzel szemben a brit "Arts and Crafts mozgalom", amely 1900 után nagy nemzetközi hatást gyakorolt a művészetre és a formatervezésre, a Fin de Siècle, a szecesszió, a modern stílus felé fordult.
Ernest William Gimson az egyik fő képviselője. 1864-ben született Leicesterben, az ipari felfordulástól sújtott városban. Gimson apja egy gépgyár tulajdonosa volt, ugyanakkor elkötelezett volt munkásai szociális körülményeinek javítása mellett, és szabadgondolkodóként a "Secular Society", a korai szocialisták, Thomas Paine és Robert Owen hagyományait követő klub tagja volt. 1884-ben a fiatal Gimson egy Secular Society rendezvényen találkozott William Morrisszal (1834-1896), az Arts and Crafts mozgalom egyik úttörőjével, aki Gimson legfontosabb mentora lett. Az Arts and Craft mozgalom kritikája a túlzottan díszített háztartási tárgyak, házak vagy hidak ipari gyártása, valamint az ezzel együtt járó elidegenedés társadalmi körülményei ellen irányult. Ehelyett a "művészetek" és a "kézművesség" újjáélesztését és egyesítését akarták elérni. A minőségi kézművesség, a helyi anyagokhoz és faanyagokhoz való visszatérés, a tárgyak közös tervezése, tervezése és kivitelezése éppúgy a program része volt, mint a használatra, a funkcióra való összpontosítás: a házakban élni kell, asztaloknál enni, kényelmesen ülni a fotelekben - és pontosan így is tervezték őket.
Gimson Londonban lett építész, mielőtt 1893-ban kollégáival meghozta azt az akkoriban szokatlan döntést, hogy a festői Cotswoldsban, a Cheltenham és Bristol melletti vidéken, a festői Cotswoldsban ("Műhely", nem építésziroda, a név program volt) nyitja meg új "műhelyét" ("Workshop", nem építésziroda), amely egyben Barneby felügyelő vadászterülete. Az élet olcsó volt ott; voltak hagyományos építőipari szakmák és jó mesteremberek - és London, Birmingham és Leicester és gazdag ügyfélkörük mégis könnyen elérhető volt. A Gimson műhely bútorai ezért Nagy-Britanniában általában Cotswolds Style vagy Tradition, németül pedig "Landhausstil" néven szerepelnek. Ernest Gimsonnál kézzel készítették őket, tömör fából készültek, és felfedték a szerkezetüket ("nyílt szerkezet"), így például a csapos és a tüskés kötéseket nem rejtették el díszlécekkel. A dekoratív elemeket nagyon diszkréten használták. Gimson bútorai olyan tiszta szépséget sugároznak, hogy nem meglepő, hogy Gimson nemcsak a 20. és 21. századi belsőépítészet kialakítására volt hatással, hanem az eredeti vázlatok és bútortervek, illetve a Gimson-műhelyből származó egyes bútorok egyszerű másolatai keresett gyűjtői tárgyak.
Oldal 1 / 1