Az utókor már régóta mostohán bánik vele. Mégis, Adelsteen Normann életében keresett festő volt, aki presztízsnek és jólétnek örvendett. A düsseldorfi művészeti akadémia hallgatójaként Oswald Aschenbach, majd Eugen Drücker irányítása alatt elért első sikereit világszerte elismert kiállítások sora követte, köztük két világkiállítás és a Párizsi Szalon. Normann művei számos díjat nyertek, és olyan prominens vásárlók, mint II. Vilmos császár kegyeibe kerültek. Hogyan tudott Normann sok más művésztől eltérően művészi és anyagi sikereket elérni élete során?
Normann a piacnak és a kor ízlésének megfelelően festett. Szülőhazája, Norvégia fjordjainak, nevezetesen a Sognefjord, a Nærøyfjord és a Romsdalfjord mentén fekvő turistaövezeteknek a fjordokról készült képeivel kielégítette az utazók szuvenír iránti igényét. Adelsteen különösen híres volt az éjféli napfényes fjord-tájképeiről. Ügyes motívumválasztását művészi kvalitásai egészítették ki. A hajóról a téma közelében festett, és a műteremben például saját fotóit használta modellként a nagyobb kompozíciókhoz. Tartózkodott a helyszínek és időpontok részletezésétől. A visszafogott színektől az élénk színek erős kontrasztjaiig, a sima ecset hegyének finom vonásától a széles spatulával történő lapos felvitelig a művész munkáját is mutatja, csakúgy, mint a kor különböző művészeti irányzatainak tükröződése. Bár a bécsi szecesszióval való kapcsolata nem tisztázott véglegesen, az impresszionizmus növekvő hatása egyértelműen kimutatható. A bennszülöttek munka világa, amelyre az északi nemzeti romantika figyelmet fordított, nem tükröződött. Művészi tevékenysége kényelmes életet biztosított Adelsteen számára Düsseldorf, majd Berlin legjobb negyedében. A nyarakat 1890/91-től a Sognefjordon fekvő Balestrandban, sárkány stílusú villájában töltötte. Amikor 1910-ben az építész, akit egy berlini ház építésével bízott meg, a pénzzel Amerikába távozott, Normann a festészetnek köszönhetően megúszta a csődöt. A művészet mint üzlet?
Ez a dolgozat nem tesz igazságot Adelsteen Normann számára. Adelsteen aktív tagja volt kora művészeti életének. Düsseldorfban tagja volt a Malkasten művészeti egyesületnek, Berlinben Walter Leistikow-val, Max Liebermann-nal, Franz Skarbina-val, Max Uth-tal és Hermann Beenken művészettörténésszel állt kapcsolatban, és tagja volt a Verein Berliner Künstler-nek. Felfedezte és támogatta Gunnar Berget, és felismerte Edvard Munch tehetségét, akinek kiállítást szervezett Berlinben. A kiállítás akkora felháborodást keltett - amit Adelsteen művészeti szakértő előre látott - egészen a császári udvarig, hogy néhány nap után be is zárták. Berlini festőiskolája, amelyet főként fiatal hölgyek látogattak, kevésbé tanítványainak sikeréről ismert, mint Luise Rostalskival való kapcsolatáról, amelyből 1909-ben fiuk, ifjabb Adelsteen született. Mivel felesége, Catharine Hubertine Weitgan elutasította a válást, a házasságra csak 1911-ben bekövetkezett halála után került sor. Adelsteen Normann 1917-ben Norvégiában halt meg spanyolnáthában.
Az utókor már régóta mostohán bánik vele. Mégis, Adelsteen Normann életében keresett festő volt, aki presztízsnek és jólétnek örvendett. A düsseldorfi művészeti akadémia hallgatójaként Oswald Aschenbach, majd Eugen Drücker irányítása alatt elért első sikereit világszerte elismert kiállítások sora követte, köztük két világkiállítás és a Párizsi Szalon. Normann művei számos díjat nyertek, és olyan prominens vásárlók, mint II. Vilmos császár kegyeibe kerültek. Hogyan tudott Normann sok más művésztől eltérően művészi és anyagi sikereket elérni élete során?
Normann a piacnak és a kor ízlésének megfelelően festett. Szülőhazája, Norvégia fjordjainak, nevezetesen a Sognefjord, a Nærøyfjord és a Romsdalfjord mentén fekvő turistaövezeteknek a fjordokról készült képeivel kielégítette az utazók szuvenír iránti igényét. Adelsteen különösen híres volt az éjféli napfényes fjord-tájképeiről. Ügyes motívumválasztását művészi kvalitásai egészítették ki. A hajóról a téma közelében festett, és a műteremben például saját fotóit használta modellként a nagyobb kompozíciókhoz. Tartózkodott a helyszínek és időpontok részletezésétől. A visszafogott színektől az élénk színek erős kontrasztjaiig, a sima ecset hegyének finom vonásától a széles spatulával történő lapos felvitelig a művész munkáját is mutatja, csakúgy, mint a kor különböző művészeti irányzatainak tükröződése. Bár a bécsi szecesszióval való kapcsolata nem tisztázott véglegesen, az impresszionizmus növekvő hatása egyértelműen kimutatható. A bennszülöttek munka világa, amelyre az északi nemzeti romantika figyelmet fordított, nem tükröződött. Művészi tevékenysége kényelmes életet biztosított Adelsteen számára Düsseldorf, majd Berlin legjobb negyedében. A nyarakat 1890/91-től a Sognefjordon fekvő Balestrandban, sárkány stílusú villájában töltötte. Amikor 1910-ben az építész, akit egy berlini ház építésével bízott meg, a pénzzel Amerikába távozott, Normann a festészetnek köszönhetően megúszta a csődöt. A művészet mint üzlet?
Ez a dolgozat nem tesz igazságot Adelsteen Normann számára. Adelsteen aktív tagja volt kora művészeti életének. Düsseldorfban tagja volt a Malkasten művészeti egyesületnek, Berlinben Walter Leistikow-val, Max Liebermann-nal, Franz Skarbina-val, Max Uth-tal és Hermann Beenken művészettörténésszel állt kapcsolatban, és tagja volt a Verein Berliner Künstler-nek. Felfedezte és támogatta Gunnar Berget, és felismerte Edvard Munch tehetségét, akinek kiállítást szervezett Berlinben. A kiállítás akkora felháborodást keltett - amit Adelsteen művészeti szakértő előre látott - egészen a császári udvarig, hogy néhány nap után be is zárták. Berlini festőiskolája, amelyet főként fiatal hölgyek látogattak, kevésbé tanítványainak sikeréről ismert, mint Luise Rostalskival való kapcsolatáról, amelyből 1909-ben fiuk, ifjabb Adelsteen született. Mivel felesége, Catharine Hubertine Weitgan elutasította a válást, a házasságra csak 1911-ben bekövetkezett halála után került sor. Adelsteen Normann 1917-ben Norvégiában halt meg spanyolnáthában.
Oldal 1 / 1