A művészet színes kozmoszában a 19. század egy figyelemre méltó tehetséget, Paul Émile Chabas francia festőt és illusztrátort hozott létre. Az 1869. március 7-én született és 1937. május 10-én elhunyt Chabas az Académie des Beaux-Arts égboltjának fényes csillagává vált, és mesteri munkásságával hozzájárult a francia művészet presztízséhez.
Chabas vászonra vezető útja Nantes-ban kezdődött, ahol William-Adolphe Bouguereau és Tony Robert-Fleury mesterek figyelő szemei alatt kapta művészi képzését. Műveit 1890-ben mutatta be először a világnak a Szalonban, ahol fényes tehetségét elismerték. 1899-ben Joyeux Ébats című festményével elnyerte a Párizsi Szalonon az áhított Prix National-t. Az 1900-as világkiállításon aranyérmet kapott. Chabas művei - főként meztelen fiatal nők természetes környezetben - Európa egyik legjelentősebb aktfestőjének címét vívták ki számára. Műveinek nyomatai ma is nagy becsben vannak a műértők és a művészet szerelmesei körében.
Chabas leghíresebb festménye, a Matinée de Septembre (Szeptemberi reggel) (1912) körüli vita botrányhullámot keltett, amikor Anthony Comstock, a New York-i Társaság az erkölcstelenség elnyomására titkáraként tiltakozott a kép ellen, mint állítólag erkölcstelen ellen. A művész a vitán felbőszülve átmenetileg névtelenséget keresett Dél-Franciaországban. A nyilvános vita ellenére a "Szeptemberi reggel" műnyomatát számos műgyűjtő áhította, és a festmény reprodukciói évekig jól fogytak.
Az 1920-as években Chabas olyan ismert szerzők könyveit illusztrálta, mint Paul Bourget és Alfred de Musset. 1921-ben az Académie des Beaux-Arts tagja lett, 1928-ban pedig megkapta a Becsületlégiót. 1925 és 1935 között a Société des Artistes Français elnöke volt. Széleskörű sikerei ellenére egyszer gúnyosan megjegyezte, hogy azok, akiknek a munkásságából hasznot húzott, "nem voltak elég figyelmesek ahhoz, hogy még egy doboz szivart is küldjenek nekem".
Amikor Paul Chabas 1937-ben hosszú betegség után Párizsban meghalt, lenyűgöző művészi örökséget hagyott hátra. Egy szobában halt meg, ahol egyetlen festmény volt - a "Szeptemberi reggel" című kép másolata, amelyet emlékezetből festett. Műveinek nyomatai mind a mai napig keresett gyűjtői darabok, mind élethű portréi, mind ellentmondásos aktjai miatt, amelyek korának egyik legjelentősebb művészévé tették.
A művészet színes kozmoszában a 19. század egy figyelemre méltó tehetséget, Paul Émile Chabas francia festőt és illusztrátort hozott létre. Az 1869. március 7-én született és 1937. május 10-én elhunyt Chabas az Académie des Beaux-Arts égboltjának fényes csillagává vált, és mesteri munkásságával hozzájárult a francia művészet presztízséhez.
Chabas vászonra vezető útja Nantes-ban kezdődött, ahol William-Adolphe Bouguereau és Tony Robert-Fleury mesterek figyelő szemei alatt kapta művészi képzését. Műveit 1890-ben mutatta be először a világnak a Szalonban, ahol fényes tehetségét elismerték. 1899-ben Joyeux Ébats című festményével elnyerte a Párizsi Szalonon az áhított Prix National-t. Az 1900-as világkiállításon aranyérmet kapott. Chabas művei - főként meztelen fiatal nők természetes környezetben - Európa egyik legjelentősebb aktfestőjének címét vívták ki számára. Műveinek nyomatai ma is nagy becsben vannak a műértők és a művészet szerelmesei körében.
Chabas leghíresebb festménye, a Matinée de Septembre (Szeptemberi reggel) (1912) körüli vita botrányhullámot keltett, amikor Anthony Comstock, a New York-i Társaság az erkölcstelenség elnyomására titkáraként tiltakozott a kép ellen, mint állítólag erkölcstelen ellen. A művész a vitán felbőszülve átmenetileg névtelenséget keresett Dél-Franciaországban. A nyilvános vita ellenére a "Szeptemberi reggel" műnyomatát számos műgyűjtő áhította, és a festmény reprodukciói évekig jól fogytak.
Az 1920-as években Chabas olyan ismert szerzők könyveit illusztrálta, mint Paul Bourget és Alfred de Musset. 1921-ben az Académie des Beaux-Arts tagja lett, 1928-ban pedig megkapta a Becsületlégiót. 1925 és 1935 között a Société des Artistes Français elnöke volt. Széleskörű sikerei ellenére egyszer gúnyosan megjegyezte, hogy azok, akiknek a munkásságából hasznot húzott, "nem voltak elég figyelmesek ahhoz, hogy még egy doboz szivart is küldjenek nekem".
Amikor Paul Chabas 1937-ben hosszú betegség után Párizsban meghalt, lenyűgöző művészi örökséget hagyott hátra. Egy szobában halt meg, ahol egyetlen festmény volt - a "Szeptemberi reggel" című kép másolata, amelyet emlékezetből festett. Műveinek nyomatai mind a mai napig keresett gyűjtői darabok, mind élethű portréi, mind ellentmondásos aktjai miatt, amelyek korának egyik legjelentősebb művészévé tették.
Oldal 1 / 1