A 17. század végi holland festészet művészi barokk táncának középpontjában a virtuóz Godefridus Schalcken (*1643 Made, Breda mellett; † 1706. november 16. Hága) áll. A legjobb leideni képzőművészet hagyományai szerint illuzionista portrékat, zsánerképeket és históriákat szőtt bibliai és mitológiai szálakból, csendéletekkel és tájképekkel átszőve. Összetéveszthetetlen művészi ujjlenyomata: a különleges fényhatások, különösen a gyertyafény ábrázolása. Egy dordrechti protestáns lelkészcsalád fiaként Schalcken első művészeti képzését a MŰVÉSZET0 tanítványától, a MŰVÉSZET1-től kapta. Később a leideni Gerrit Dou műhelyébe költözött, ahol a finom festészet iránti különleges vonzódását tökéletesítette. Dordrechtbe való visszatérése után független művészként kezdte meg pályafutását. Nemcsak zsánerképek kerültek vásznaira, hanem jövedelmező portréfestmények is. Lenyűgöző az 1679-es portréja róla és feleségéről, Françoisia van Diemenről, akit teljes szépségében és erényességében ábrázol. A portré magabiztos úriemberként örökíti meg Schalckent, aki méltósággal tekint a nézőre. Ez a műnyomatos remekmű élő bizonyítéka annak, hogy Schalcken hogyan használta virtuóz technikáját a halhatatlanság megteremtésére.
A gyertyafény hatásos színpadra állításának képességével Schalcken nevet szerzett magának, és bebetonozta helyét a művészettörténetben. Sok fontos nyomdokaiba lépett, többek között III. Cosimo de'Medici és V. Keresztény király nyomdokaiba, és olyan műveket készített, amelyek elismerést váltottak ki a firenzei és a koppenhágai udvarban. Kiterjedt és változatos életműve tanúskodik Schalcken sokoldalú művészi ambícióiról és arról, hogy hajlandó volt alkalmazkodni megrendelői kívánságaihoz. Illúziófestészetével Schalcken olyan haptikus minőségeket tudott létrehozni, amelyek érzéki női főszereplőkkel kombinálva ellenállhatatlan meggyőző erőt sugároznak az intim pillanatokban. Ábrázolásainak összetettségét többek között az esti vécén bemutatott "Hölgy a tükör előtt" című alkotás szemlélteti, amely erőteljes példája művészi szellemességének és képességének, hogy hétköznapi jeleneteket művészetté alakítson. Az ilyen, kiváló minőségű műnyomatainkon életre keltett remekművek révén a nézőnek lehetősége nyílik arra, hogy saját négy falán belül is élvezze Schalcken műveinek összetéveszthetetlen varázsát. A nagy gondossággal és virtuozitással megalkotott minden részletnek köszönhetően ezek a művészeti nyomatok a 17. század szellemét és hangulatát közvetlenül a modern nappaliba szállítják. Arra invitálják Önt, hogy fedezze fel Schalcken művészetének mélységét és összetettségét, miközben megcsodálja a finom árnyalatokat és a lenyűgöző fényhatásokat, amelyekről annyira ismert. Így Godefridus Schalcken kiváló minőségű műnyomatai nemcsak betekintést nyújtanak a holland festészet nagy mesterének életébe és munkásságába, hanem a történelmi mélység és az időtlen esztétika lenyűgöző keverékével gazdagítják bármely szobát.
A 17. század végi holland festészet művészi barokk táncának középpontjában a virtuóz Godefridus Schalcken (*1643 Made, Breda mellett; † 1706. november 16. Hága) áll. A legjobb leideni képzőművészet hagyományai szerint illuzionista portrékat, zsánerképeket és históriákat szőtt bibliai és mitológiai szálakból, csendéletekkel és tájképekkel átszőve. Összetéveszthetetlen művészi ujjlenyomata: a különleges fényhatások, különösen a gyertyafény ábrázolása. Egy dordrechti protestáns lelkészcsalád fiaként Schalcken első művészeti képzését a MŰVÉSZET0 tanítványától, a MŰVÉSZET1-től kapta. Később a leideni Gerrit Dou műhelyébe költözött, ahol a finom festészet iránti különleges vonzódását tökéletesítette. Dordrechtbe való visszatérése után független művészként kezdte meg pályafutását. Nemcsak zsánerképek kerültek vásznaira, hanem jövedelmező portréfestmények is. Lenyűgöző az 1679-es portréja róla és feleségéről, Françoisia van Diemenről, akit teljes szépségében és erényességében ábrázol. A portré magabiztos úriemberként örökíti meg Schalckent, aki méltósággal tekint a nézőre. Ez a műnyomatos remekmű élő bizonyítéka annak, hogy Schalcken hogyan használta virtuóz technikáját a halhatatlanság megteremtésére.
A gyertyafény hatásos színpadra állításának képességével Schalcken nevet szerzett magának, és bebetonozta helyét a művészettörténetben. Sok fontos nyomdokaiba lépett, többek között III. Cosimo de'Medici és V. Keresztény király nyomdokaiba, és olyan műveket készített, amelyek elismerést váltottak ki a firenzei és a koppenhágai udvarban. Kiterjedt és változatos életműve tanúskodik Schalcken sokoldalú művészi ambícióiról és arról, hogy hajlandó volt alkalmazkodni megrendelői kívánságaihoz. Illúziófestészetével Schalcken olyan haptikus minőségeket tudott létrehozni, amelyek érzéki női főszereplőkkel kombinálva ellenállhatatlan meggyőző erőt sugároznak az intim pillanatokban. Ábrázolásainak összetettségét többek között az esti vécén bemutatott "Hölgy a tükör előtt" című alkotás szemlélteti, amely erőteljes példája művészi szellemességének és képességének, hogy hétköznapi jeleneteket művészetté alakítson. Az ilyen, kiváló minőségű műnyomatainkon életre keltett remekművek révén a nézőnek lehetősége nyílik arra, hogy saját négy falán belül is élvezze Schalcken műveinek összetéveszthetetlen varázsát. A nagy gondossággal és virtuozitással megalkotott minden részletnek köszönhetően ezek a művészeti nyomatok a 17. század szellemét és hangulatát közvetlenül a modern nappaliba szállítják. Arra invitálják Önt, hogy fedezze fel Schalcken művészetének mélységét és összetettségét, miközben megcsodálja a finom árnyalatokat és a lenyűgöző fényhatásokat, amelyekről annyira ismert. Így Godefridus Schalcken kiváló minőségű műnyomatai nemcsak betekintést nyújtanak a holland festészet nagy mesterének életébe és munkásságába, hanem a történelmi mélység és az időtlen esztétika lenyűgöző keverékével gazdagítják bármely szobát.
Oldal 1 / 1