Giovanni Battista Cima da Conegliano szövetmunkás családban született. Olaszul ezt a céhet "Cimatore"-nak hívják, ami megmagyarázza a Cima elnevezést. A da Conegliano kiegészítés viszont Conegliano városára utal, amely ma Treviso tartomány része, és ahonnan a művész származik. Giovanni Battista élete végéig a Colli Veneti lábánál fekvő városhoz kötődött. Bár Pármában és Bolognában, Velencében és Reggio Emiliában dolgozott ügyfeleknek, mindig visszatért szülővárosába, és ott is temették el szülei háza közelében.
Az itáliai reneszánsz festő korai életéről és művészi pályafutásáról keveset tudunk. Még a születési évét is homály fedi. Szülőhelyének adóösszeírásai alapján azonban, amelyekben egy bizonyos Joannes Cimador 1473-ban szerepel először, feltételezhető, hogy Giovanni Battista 1459-ben vagy 1460-ban láthatta meg a napvilágot. A Serenissima törvényei szerint ugyanis a fiatalemberek 14 éves koruktól adófizetésre kötelezettek. Azt azonban már nem lehet rekonstruálni, hogy a fiatal Giovanni Battista kinél kapta a nevelést. Valószínűleg Velencében tanították. Mindenesetre első munkái a lagúnavárosban tevékenykedő Bartolomeo Montagna műveire emlékeztetnek.
Cima későbbi festményei viszont inkább Masaccio stílusához közelítettek, amiért a "velencei Masaccio" becenevet kapta. Egyesek szerint a művész Giovanni Bellini-re is emlékeztette őket, aki körülbelül 20 évvel idősebb és sokkal híresebb volt. Ezért szerették őt a "szegény ember Bellinijének" nevezni. Egyik összehasonlítás sem teljesen tisztességes. Cima hangulatos velencei ábrázolásai a fényhatásukkal és a mindig ragyogó, tiszta színekkel minden bizonnyal önállóak. Ezek festői szépségű képek, amelyeken erőteljesen megjelennek a kecsesen átformált tájképek. Ezekhez inspirációt talált szülővárosában, de az ARTISTREPLEPLACE2 munkáiban is. A német festő a 16. század elején Velencében is tartózkodott, és természetfelfogásával számos olasz festőtársára hatott.
Giovanni Battista Cima da Conegliano rendkívül termékeny művésznek tekinthető. Számos oltárképet és áhítatos festményt készített, köztük számos Madonnát gyermekével. Ma több mint 30 oltárkép maradt fenn tőle - több, mint bármelyik kortársától. Figyelemre méltóak és korában egyedülállóak azok a kidolgozott tájképek, amelyekben alakjait ábrázolta. Azonban gazdag gyűjtők is újra és újra megbízást adtak neki a görög mitológia motívumainak megfestésére. Annak érdekében, hogy minden megbízást teljesíteni tudjon, egy kis műhelyt tartott fenn. Arra azonban nincs bizonyíték, hogy neves festőket képzett volna ott. Egy ilyen oktatás valószínűleg nem lett volna ígéretes a következő generáció számára. Giovanni Battista Cima da Conegliano stílusa ugyanis az évtizedek során gyakorlatilag változatlan maradt, és a reneszánsz korszak már a végéhez közeledett, amikor a művész 1517-ben vagy 1518-ban meghalt.
Giovanni Battista Cima da Conegliano szövetmunkás családban született. Olaszul ezt a céhet "Cimatore"-nak hívják, ami megmagyarázza a Cima elnevezést. A da Conegliano kiegészítés viszont Conegliano városára utal, amely ma Treviso tartomány része, és ahonnan a művész származik. Giovanni Battista élete végéig a Colli Veneti lábánál fekvő városhoz kötődött. Bár Pármában és Bolognában, Velencében és Reggio Emiliában dolgozott ügyfeleknek, mindig visszatért szülővárosába, és ott is temették el szülei háza közelében.
Az itáliai reneszánsz festő korai életéről és művészi pályafutásáról keveset tudunk. Még a születési évét is homály fedi. Szülőhelyének adóösszeírásai alapján azonban, amelyekben egy bizonyos Joannes Cimador 1473-ban szerepel először, feltételezhető, hogy Giovanni Battista 1459-ben vagy 1460-ban láthatta meg a napvilágot. A Serenissima törvényei szerint ugyanis a fiatalemberek 14 éves koruktól adófizetésre kötelezettek. Azt azonban már nem lehet rekonstruálni, hogy a fiatal Giovanni Battista kinél kapta a nevelést. Valószínűleg Velencében tanították. Mindenesetre első munkái a lagúnavárosban tevékenykedő Bartolomeo Montagna műveire emlékeztetnek.
Cima későbbi festményei viszont inkább Masaccio stílusához közelítettek, amiért a "velencei Masaccio" becenevet kapta. Egyesek szerint a művész Giovanni Bellini-re is emlékeztette őket, aki körülbelül 20 évvel idősebb és sokkal híresebb volt. Ezért szerették őt a "szegény ember Bellinijének" nevezni. Egyik összehasonlítás sem teljesen tisztességes. Cima hangulatos velencei ábrázolásai a fényhatásukkal és a mindig ragyogó, tiszta színekkel minden bizonnyal önállóak. Ezek festői szépségű képek, amelyeken erőteljesen megjelennek a kecsesen átformált tájképek. Ezekhez inspirációt talált szülővárosában, de az ARTISTREPLEPLACE2 munkáiban is. A német festő a 16. század elején Velencében is tartózkodott, és természetfelfogásával számos olasz festőtársára hatott.
Giovanni Battista Cima da Conegliano rendkívül termékeny művésznek tekinthető. Számos oltárképet és áhítatos festményt készített, köztük számos Madonnát gyermekével. Ma több mint 30 oltárkép maradt fenn tőle - több, mint bármelyik kortársától. Figyelemre méltóak és korában egyedülállóak azok a kidolgozott tájképek, amelyekben alakjait ábrázolta. Azonban gazdag gyűjtők is újra és újra megbízást adtak neki a görög mitológia motívumainak megfestésére. Annak érdekében, hogy minden megbízást teljesíteni tudjon, egy kis műhelyt tartott fenn. Arra azonban nincs bizonyíték, hogy neves festőket képzett volna ott. Egy ilyen oktatás valószínűleg nem lett volna ígéretes a következő generáció számára. Giovanni Battista Cima da Conegliano stílusa ugyanis az évtizedek során gyakorlatilag változatlan maradt, és a reneszánsz korszak már a végéhez közeledett, amikor a művész 1517-ben vagy 1518-ban meghalt.
Oldal 1 / 2