Eliezer Markowich Lissitzky, más néven El Lissitzky, az orosz költségstruktivizmus egyik legjelentősebb képviselője és a 20. század egyik legnagyobb hatású művésze. Munkássága a legkülönbözőbb tudományágakat ölelte fel - a festészettől és az építészettől a tipográfián, a könyvművészeten és a fotográfián át. Különösen grafikusként volt hatással a különböző modern stílusokra. Lissitzky emellett aktívan ápolt számos kapcsolatot a dadaista mozgalom, a Bauhaus és az új tipográfia főszereplőivel. Mivel élete végéig a Szovjetunió és Németország között ingázott, stílusára egyaránt jellemzőek a nyugati művészeti hatások és az orosz avantgárd.
Lissitzky munkásságára erősen rányomja bélyegét a politika. Az 1917-es októberi forradalmat az emberiség új kezdetének tekintette, amit a művészetben és a formatervezésben is meg akart kockáztatni. Gyakran reprodukált plakátmotívuma, az "Üsd a fehéreket a vörös ékkel" egyértelműen ezt a politikai beállítottságot tükrözi. Itt mutatkozik meg Lissitzky festményeinek meghatározó designeleme is: az egyszerű geometrikus alapforma. A még minimalistább szuprematizmus hatása egyértelműen felismerhető.
Lissitzky a festészet és az építészet együttéléseként tekintett munkásságára. Erről tanúskodnak például a kísérleti "Prouns" című művei, amelyekben kétdimenziós formákat bővített ki egy harmadik hatására. Mint képzett építész, különböző oktatói tevékenységet is folytatott, és a kiállítási tervezés terén újszerű koncepciókkal hagyta el a világot.
Eliezer Markowich Lissitzky, más néven El Lissitzky, az orosz költségstruktivizmus egyik legjelentősebb képviselője és a 20. század egyik legnagyobb hatású művésze. Munkássága a legkülönbözőbb tudományágakat ölelte fel - a festészettől és az építészettől a tipográfián, a könyvművészeten és a fotográfián át. Különösen grafikusként volt hatással a különböző modern stílusokra. Lissitzky emellett aktívan ápolt számos kapcsolatot a dadaista mozgalom, a Bauhaus és az új tipográfia főszereplőivel. Mivel élete végéig a Szovjetunió és Németország között ingázott, stílusára egyaránt jellemzőek a nyugati művészeti hatások és az orosz avantgárd.
Lissitzky munkásságára erősen rányomja bélyegét a politika. Az 1917-es októberi forradalmat az emberiség új kezdetének tekintette, amit a művészetben és a formatervezésben is meg akart kockáztatni. Gyakran reprodukált plakátmotívuma, az "Üsd a fehéreket a vörös ékkel" egyértelműen ezt a politikai beállítottságot tükrözi. Itt mutatkozik meg Lissitzky festményeinek meghatározó designeleme is: az egyszerű geometrikus alapforma. A még minimalistább szuprematizmus hatása egyértelműen felismerhető.
Lissitzky a festészet és az építészet együttéléseként tekintett munkásságára. Erről tanúskodnak például a kísérleti "Prouns" című művei, amelyekben kétdimenziós formákat bővített ki egy harmadik hatására. Mint képzett építész, különböző oktatói tevékenységet is folytatott, és a kiállítási tervezés terén újszerű koncepciókkal hagyta el a világot.
Oldal 1 / 3