Carlo Crivelli a 15. század végén élt Itáliában, az akkori művészetfelfogás számára rendkívül egyéni stílusú festőként. A velencei művész képes volt személyes árnyalatot adni a reneszánsz nyugodt stílusának, amely korának embere számára szokatlanul expresszionista volt. Az olasz híres műve az 1491-ben készült "Szűz Mária trónol a gyermekkel és szentekkel", amely ma a Porosz Kulturális Örökség Alapítvány tulajdona, és a berlini Gemäldegalerie-ben látható.
Crivelli egy festő fia volt: a festészet szeretetével született. Festészeti stílusára jelentős hatással voltak tanárai, ARTISTREPLEPLACE0 és a testvérek Antonio és Bartolomeo Vivarini. Festményeiket lágy, kerekded alakok, tiszta modellek, valamint realisztikus részletek és durva díszítések jellemezték. Később Carlo Crivelli megismerkedett a paduai hagyomány linearizmusával. Valószínűleg ismerte a leghíresebb művész, a 15. század szintén jelentős festőjének, Andrea Mantegna-nak a műveit. A linearizmus művészei különös hangsúlyt fektettek a forma pontos lineáris meghatározására, ami Crivelli műveiben is megfigyelhető. Az olasz művész magánéletében is megelőzte korát: dokumentálva van, hogy 1457-ben Crivellinek börtönbüntetést kellett letöltenie Velencében, mert viszonya volt egy férjes asszonnyal. Ez arra késztette, hogy végleg elhagyja az általa elmaradottnak tartott várost, annál is inkább, mert ott már nem volt jó híre a bűncselekménye miatt. Ezután főként a Velencétől délre fekvő Provincia di Ancona városaiban dolgozott, és a tartományi elszigeteltség miatt alig került kapcsolatba fontos művészeti áramlatokkal.
Crivelli művei kizárólag vallási tartalmúak voltak. Klasszikus, realista figurái és szimmetrikus kompozíciói a reneszánsz festészet művészi konvencióit követték. Művészetének különlegessége abban rejlik, hogy Crivelli képes volt műveinek személyes, nagyon érzéki kifejezést adni. A figurákat és ruházatukat szinte hihetetlen részletgazdagsággal festette meg. A sűrű, pazar ornamentika mégis teret enged az éles kontúrok egyedi használatának minden egyes forma körül. Ráadásul a bőr eltúlzott sápadtsága és hibátlansága szinte háromdimenziós intenzitást kölcsönöz Crivelli műveinek. A karakterek legtöbbször elgondolkodónak és álmodozónak, vagy bánatosnak és aggódónak tűnnek. Crivelli különc vallásos intenzitása egészen a figurák karcsú kezeinek és ujjainak gesztusaiig megragadható.
Carlo Crivelli a 15. század végén élt Itáliában, az akkori művészetfelfogás számára rendkívül egyéni stílusú festőként. A velencei művész képes volt személyes árnyalatot adni a reneszánsz nyugodt stílusának, amely korának embere számára szokatlanul expresszionista volt. Az olasz híres műve az 1491-ben készült "Szűz Mária trónol a gyermekkel és szentekkel", amely ma a Porosz Kulturális Örökség Alapítvány tulajdona, és a berlini Gemäldegalerie-ben látható.
Crivelli egy festő fia volt: a festészet szeretetével született. Festészeti stílusára jelentős hatással voltak tanárai, ARTISTREPLEPLACE0 és a testvérek Antonio és Bartolomeo Vivarini. Festményeiket lágy, kerekded alakok, tiszta modellek, valamint realisztikus részletek és durva díszítések jellemezték. Később Carlo Crivelli megismerkedett a paduai hagyomány linearizmusával. Valószínűleg ismerte a leghíresebb művész, a 15. század szintén jelentős festőjének, Andrea Mantegna-nak a műveit. A linearizmus művészei különös hangsúlyt fektettek a forma pontos lineáris meghatározására, ami Crivelli műveiben is megfigyelhető. Az olasz művész magánéletében is megelőzte korát: dokumentálva van, hogy 1457-ben Crivellinek börtönbüntetést kellett letöltenie Velencében, mert viszonya volt egy férjes asszonnyal. Ez arra késztette, hogy végleg elhagyja az általa elmaradottnak tartott várost, annál is inkább, mert ott már nem volt jó híre a bűncselekménye miatt. Ezután főként a Velencétől délre fekvő Provincia di Ancona városaiban dolgozott, és a tartományi elszigeteltség miatt alig került kapcsolatba fontos művészeti áramlatokkal.
Crivelli művei kizárólag vallási tartalmúak voltak. Klasszikus, realista figurái és szimmetrikus kompozíciói a reneszánsz festészet művészi konvencióit követték. Művészetének különlegessége abban rejlik, hogy Crivelli képes volt műveinek személyes, nagyon érzéki kifejezést adni. A figurákat és ruházatukat szinte hihetetlen részletgazdagsággal festette meg. A sűrű, pazar ornamentika mégis teret enged az éles kontúrok egyedi használatának minden egyes forma körül. Ráadásul a bőr eltúlzott sápadtsága és hibátlansága szinte háromdimenziós intenzitást kölcsönöz Crivelli műveinek. A karakterek legtöbbször elgondolkodónak és álmodozónak, vagy bánatosnak és aggódónak tűnnek. Crivelli különc vallásos intenzitása egészen a figurák karcsú kezeinek és ujjainak gesztusaiig megragadható.
Oldal 1 / 2