A "Slavone". Ezt jelenti az olaszból fordított Schiavone szó. De valójában az ezen a néven ismert olasz reneszánsz festő Andrea Meldolla volt. Velencében azonban Schiavonénak hívták, mert Andrea a mai horvátországi Zadar városából származott. Születése idején, valószínűleg 1510 körül, a dalmát várost Velence uralta. Andrea apja, aki egy közeli helyőrség parancsnoka volt, viszont az olaszországi Romagna Meldola kisvárosának egyik családjából származott. Andrea Meldolla azonban Velencében élt, és mindenekelőtt ott is dolgozott - abban a században, amelyet az olasz kultúrtörténet Cinquecento néven emleget, mivel sokféle stílus született. A mai napig olyan híres festőkkel, mint Leonardo da Vinci, Raffael, Michelangelo vagy Tizian.
Andrea Meldolla, alias Schiavone nem lett olyan híres, mint ezek a kortársai. Velencében, ahová valószínűleg még fiatalon érkezett, eleinte zászlók, bútorok, ládák és hasonló tárgyak festésével kereste a kenyerét. Freskókat, táblaképeket, portrékat és metszeteket is készített, és ezzel keresett művésszé vált. Hogy Meldolla maga is művészeti műhelyben kapott-e képzést, vagy egy már ismert festő tanítványa volt, erősen kétséges. Valószínűbb, hogy más mesterek munkáinak intenzív tanulmányozásával sajátította el a képességeit. Schiavone legkorábbi fennmaradt festményei és metszetei 1540 körül készültek, köztük az V. Károly és Barbarossa csatáját ábrázoló hatalmas olajfestmény, amelyet Giorgio Vasari, a Mediciek építésze és udvari festője rendelt meg.
A művészeti szakértők úgy vélik, hogy Schiavone stílusára és kompozíciós stílusára nagy hatással volt a festőművész Parmigianino és a században uralkodónak bizonyuló manierizmus művészeti mozgalom. Andrea azonban ezt a stílust erősen ötvözte a korabeli velencei festészeti technikákkal. Néha igen merész módon, ahogyan azt már a kortársak is megörökítették. Festményei és freskói viszont mintául szolgáltak a fiatalabb művészek, például Tintoretto és Tiziano számára. Meldolla - aki Marina de Ricis felesége volt, a házaspárnak feltehetően nem született gyermeke - különös kísérletező kedvvel és a rendelkezésre álló technikai eszközök szabad felhasználásával dolgozott metszetein. Különböző színekkel mosott papírra nyomtatott, és kézzel adta hozzá a színeket a nyomatokhoz. Ez finom és többrétegű képi struktúrákat eredményezett. Az Andrea Schiavone által kitalált módszereket egy évszázaddal később olyan metszők vették át, mint az Rembrandt.
A "Slavone". Ezt jelenti az olaszból fordított Schiavone szó. De valójában az ezen a néven ismert olasz reneszánsz festő Andrea Meldolla volt. Velencében azonban Schiavonénak hívták, mert Andrea a mai horvátországi Zadar városából származott. Születése idején, valószínűleg 1510 körül, a dalmát várost Velence uralta. Andrea apja, aki egy közeli helyőrség parancsnoka volt, viszont az olaszországi Romagna Meldola kisvárosának egyik családjából származott. Andrea Meldolla azonban Velencében élt, és mindenekelőtt ott is dolgozott - abban a században, amelyet az olasz kultúrtörténet Cinquecento néven emleget, mivel sokféle stílus született. A mai napig olyan híres festőkkel, mint Leonardo da Vinci, Raffael, Michelangelo vagy Tizian.
Andrea Meldolla, alias Schiavone nem lett olyan híres, mint ezek a kortársai. Velencében, ahová valószínűleg még fiatalon érkezett, eleinte zászlók, bútorok, ládák és hasonló tárgyak festésével kereste a kenyerét. Freskókat, táblaképeket, portrékat és metszeteket is készített, és ezzel keresett művésszé vált. Hogy Meldolla maga is művészeti műhelyben kapott-e képzést, vagy egy már ismert festő tanítványa volt, erősen kétséges. Valószínűbb, hogy más mesterek munkáinak intenzív tanulmányozásával sajátította el a képességeit. Schiavone legkorábbi fennmaradt festményei és metszetei 1540 körül készültek, köztük az V. Károly és Barbarossa csatáját ábrázoló hatalmas olajfestmény, amelyet Giorgio Vasari, a Mediciek építésze és udvari festője rendelt meg.
A művészeti szakértők úgy vélik, hogy Schiavone stílusára és kompozíciós stílusára nagy hatással volt a festőművész Parmigianino és a században uralkodónak bizonyuló manierizmus művészeti mozgalom. Andrea azonban ezt a stílust erősen ötvözte a korabeli velencei festészeti technikákkal. Néha igen merész módon, ahogyan azt már a kortársak is megörökítették. Festményei és freskói viszont mintául szolgáltak a fiatalabb művészek, például Tintoretto és Tiziano számára. Meldolla - aki Marina de Ricis felesége volt, a házaspárnak feltehetően nem született gyermeke - különös kísérletező kedvvel és a rendelkezésre álló technikai eszközök szabad felhasználásával dolgozott metszetein. Különböző színekkel mosott papírra nyomtatott, és kézzel adta hozzá a színeket a nyomatokhoz. Ez finom és többrétegű képi struktúrákat eredményezett. Az Andrea Schiavone által kitalált módszereket egy évszázaddal később olyan metszők vették át, mint az Rembrandt.
Oldal 1 / 1